Frälsaren Jesus: ”Jag vill rädda så många som möjligt”

Jesus Kristus – som betyder den smorde (Messias) – är centrum i den kristna tron. Han föddes i Betlehem, och växte upp i Nasaret. Som en judisk lärare och predikant, vandrade han omkring på jorden under det första århundradet. Men som en inkarnation av Gud själv, har han uppenbarat sig både i Gamla och Nya Testamentet. Genom sin undervisning, sina mirakler och många liknelser – förkunnar Jesus både sanning och kärlek – samt erbjuder dig och mig förlåtelse för våra synder. Jesus vill rädda så många som möjligt, och inbjuder därför alla människor till Guds rike, som kommer att vara för evigt. Men… Jesus varnar även för att domen kommer att drabba dig som vänder Gud ryggen. Så den brännande frågan idag blir därför, vill du att Jesus ska vara din frälsare – eller bli din domare? För antingen är Jesus den han säger sig vara – Guds son och världens frälsare – eller så är han den störste lögnaren som någonsin levat. Valet är ditt.

 

Till skillnad från frågan ”finns Gud?”, är det ganska få som ställer frågan om Jesus verkligen existerat. De flesta accepterar att Jesus var en man som levde i Israel för drygt 2 000 år sedan. Debatten börjar istället med diskussionen om Jesu fullständiga identitet. Nästan varje större religion lär att Jesus var en profet, eller en god lärare och en gudfruktig man. Men Bibeln säger att Jesus var oändligt mycket mer än så. Och det är detta som är den STORA skillnaden mellan den kristna tron, och andra livsåskådningar – SYNEN PÅ JESUS.

 

Det är dumt att enbart acceptera Jesus som stor morallärare

C. S. Lewis skriver följande i sin bok Kan man vara kristen?: ”Jag försöker förhindra människor, från att säga det riktigt dumma som folk ofta säger om Jesus Kristus, nämligen: ’Jag är redo att acceptera Jesus som en stor morallärare, men jag accepterar inte hans anspråk på att vara Gud’. Det är det enda vi inte får säga. En man som bara var en man och sa den sortens saker som Jesus sa, skulle inte vara en stor moralisk lärare.

Antingen skulle han vara en galning – på nivå med en man som säger att han är ett pocherat ägg – eller så skulle han vara helvetets djävul. Du måste göra ditt val. Antingen var och är den här mannen Guds son, eller också en galning eller något värre. Du kan kalla honom för en dåre, du kan spotta på honom och döda honom som en demon; eller så kan du falla för hans fötter och kalla honom Herre och Gud. Men låt oss inte komma med något nedlåtande nonsens om att han är en stor mänsklig lärare. Jesus själv har inte lämnat det alternativet öppet för oss”.

 

VEM SÄGER BIBELN ATT JESUS ÄR?

För det första är han Gud kommen i köttet (inkarnerad). Jesus säger i Johannesevangeliet 10:30: ”Jag och Fadern är ett.” Vid en första anblick verkar detta kanske inte som ett anspråk på att vara Gud. Men titta på judarnas reaktion på hans uttalande. De försöker stena Jesus för hädelse med sin anklagelse, ”eftersom du som är en människa, påstår dig vara Gud” (se Johannesevangeliet 10:33). Judarna förstod mycket väl att Jesu uttalande var ett anspråk på att vara Gud. I de följande verserna korrigerar Jesus heller aldrig judarna eller försöker klargöra sitt provocerande uttalande. Jesus säger aldrig: ”Ni har missuppfattat mig, jag gjorde inte anspråk på att vara Gud.” När Jesus säger: ”Jag och Fadern är ett”, hävdar han verkligen att han är jämlik med Gud Fadern. Jesus påstår sig alltså vara Gud!

I Johannesevangeliet 8:58 hävdar Jesus pre-existens, som är en egenskap hos Gud: ”Ja, sannerligen säger jag er: jag är  – redan innan Abraham ens var född.” Som svar på detta uttalande tog judarna återigen upp stenar för att stena Jesus (Johannesevangeliet 8:59). Genom att göra anspråk på pre-existens applicerar Jesus också ett namn för Gud, på sig själv – JAG ÄR (se Andra Moseboken 3:14). Judarna förkastade Jesu identitet som inkarnerad Gud, men de förstod exakt vad han sa, och det var det som gjorde dem så arga.

 

Fler tecken på Jesu gudom…

Andra bibliska ledtrådar om att Jesus är Gud i köttet inkluderar Johannesevangeliet 1:1-3, som säger: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud”, tillsammans med vers 14, som säger: ”Och Ordet blev kött (människa) och tog sin boning bland oss. Vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.”

När lärjungen Tomas bekänner inför Jesus, ”Min Herre och min Gud”, tillrättavisar Jesus honom inte (se Johannesevangeliet 20:28). Även Aposteln Paulus beskriver Jesus som ”vår store Gud och Frälsare, Jesus Kristus” (Titus brev 2:13). Aposteln Petrus säger samma sak och kallar Jesus för ”vår Gud och Frälsare” (se Andra Petrusbrevet 1:1).

Gud Fadern vittnar också om Jesu identitet: ”Men om Sonen säger han: ’Din tron, o Gud, ska bestå i evighet och evighet; en spira av rättvisa ska vara ditt rikes spira'” (se Hebréerbrevet 1:8 och jämför med Psaltaren 45:6). Också Gamla Testamentets profetior som Jesaja 9:6 förkunnar Jesu Kristi gudom: ”Ty ett barn har fötts åt oss, en Son är oss given. Väldet har lagts på hans axlar, och han ska kallas Underbar Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader och Fridsfurste”.

 

VARFÖR ÄR FRÅGAN OM JESU IDENTITET SÅ VIKTIG?

Varför spelar det någon roll om Jesus är Gud? Flera anledningar:

  • Som C. S. Lewis påpekade. Om Jesus inte är Gud, då är Jesus den värsta av lögnare och opålitlig på alla sätt.
  • Om Jesus inte är Gud, skulle även apostlarna ha varit lögnare – ändå led många av dem martyrdöden – vilket man inte är villig att göra för en lögn.
  • Jesus var tvungen att vara Gud eftersom Messias utlovades att vara den ”Helige” (se Jesaja 49:7). Eftersom ingen på jorden är rättfärdig inför Gud (se Psaltaren 53:1 och 143:2), var Gud själv tvungen att gå in i världen som en människa.
  • Om Jesus inte är Gud, skulle hans död på korset ha varit otillräcklig för att betala straffet för hela världens synder (Se Första Johannesbrevet 2:2). Endast Gud själv kunde ge ett oändligt, evigt värdefullt offer (se Romarbrevet 5:8 och Andra Korintierbrevet 5:21).
  • Gud är den ende Frälsaren (se Hosea 13:4 och jämför med Första Timotheosbrevet  2:3). Om Jesus ska vara Frälsaren måste han också  vara Gud, eftersom ingen människa kan frälsa oss från synd och erbjuda evigt liv.

Jesus måste alltså vara både Gud och människa. Som Gud kunde Jesus tillfredsställa Guds rättfärdiga vrede över synden. Men som människa hade Jesus förmågan att dö. Som Gud-människa är (Människosonen) Jesus den perfekta medlaren mellan himmel och jord (se Första Timoteusbrevet 2:5). Frälsning är tillgänglig endast genom tro på Jesus Kristus. Som han själv förkunnade: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern (Gud) utom genom mig” (Johannesevangeliet 14:6).

 

 

Var läser vi om Jesus i Bibeln?

Förutom att hela Nya Testamentet handlar om Jesus, säger han själv att Skrifterna (Gamla Testamentet) också handlar om honom.

Efter sin uppståndelse går Jesus med två av sina lärjungar på vägen till Emmaus. De känner inte igen honom till en början, men han förklarar för dem hur hela Skriften – från Moseböckerna till profeterna – handlar om honom. Här gör Jesus klart att hela Gamla Testamentet – inte bara specifika profetior – handlar om hans liv, död och uppståndelse. ”Då sade Jesus till dem: ’Så oförståndiga ni är och tröga till att tro på allt som profeterna har sagt! Måste inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?’ Och han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som står om honom i ALLA skrifterna.” /Lukasevangeliet 24:25-27

I samma kapitel, efter uppståndelsen, samlas Jesus med sina lärjungar och förklarar för dem att allt som står skrivet om honom i Mose lag, profeterna och psalmerna måste uppfyllas. Här inkluderar Jesus hela det judiska Gamla Testamentet i sin förklaring om att det handlar om honom. ”Sedan sade han till dem: ’Detta är vad jag sade till er medan jag ännu var hos er: Att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.’ Då öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå Skrifterna.” /Lukasevangeliet 24:44-45

 

Jesus förklarar för de judiska ledarna…

Här talar Jesus till de judiska ledarna som noggrant studerar Skrifterna. Jesus är noga med att förklara för dem att dessa skrifter (Gamla Testamentet) vittnar om honom, och att de pekar mot honom som källan till evigt liv. ”Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är just de som vittnar om mig. Men ni vill inte komma till mig för att få liv.” /Johannesevageliet 5:39-40

Jesus hävdar också att Mose, författaren till Moseböckerna (Torah), skrev om honom. Han säger att om folket verkligen trodde på vad Mose hade skrivit, skulle de också tro på honom, eftersom Moses skrifter vittnar om Jesus. ”Om ni trodde på Mose skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men om ni inte tror på hans skrifter, hur ska ni då kunna tro på mina ord?” /Johannesevangeliet 5:46-47

 

Jesus har kommit för att uppfylla Gamla Testamentet – inte upphäva!

Under den kända Bergspredikan förklarar Jesus att hans ankomst inte är för att upphäva Lagen (Torah) eller Profeterna, utan för att uppfylla dem. Detta antyder att Lagen och Profeterna pekar mot och fullbordas i Jesus, när han säger: ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att uppfylla dem.” / Matteusevangeliet 5:17

Vi läser vidare i Johannesevangeliet 1:45 ”Filippos träffade Natanael och sade till honom: ’Vi har funnit den som Mose har skrivit om i Lagen och som profeterna har skrivit om, Jesus Josefs son från Nasaret.'” Här vittnar Filippos om att Jesus är den person som Mose och profeterna skrev om, vilket indikerar att tidiga efterföljare av Jesus, såg honom som uppfyllelsen av Skrifterna. Genom att hänvisa till Skrifterna (Gamla Testamentet) på detta sätt, visar Jesus att hans liv och uppdrag är djupt rotat i Guds frälsningsplan, som avslöjas genom HELA Bibeln.

 

 

Var läser vi om Jesus i Gamla Testamentet? Vår AI-robot svarar:

Flera böcker i Gamla Testamentet innehåller profetior och texter, som kristna traditionellt har tolkat som pekandes fram mot Jesus Kristus. Här är några av de mest framträdande böckerna och passagerna som anses tala om Jesus:

1. Jesajas bok

Jesaja 7:14 ”Därför ska Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel.” Denna vers tolkas som en förutsägelse om Jesu jungfrufödelse.
Jesaja 9:6-7 ”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Underbar, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.” Här ser kristna en beskrivning av Jesu gudomlighet och hans fredliga herradöme.
Jesaja 53. Hela detta kapitel beskriver den lidande tjänaren, som bär folkets synder och lider för deras skull. Kristna ser detta som en direkt förutsägelse om Jesu lidande och död på korset, för mänsklighetens synder. ”Han blev sårad för våra överträdelsers skull, krossad för våra missgärningar. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid. Genom hans sår blir vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en valde sin egen väg. Herren lät honom drabbas av all vår skuld (vers 5-6).

2. Mika bok

Mika 5:2 ”Men från dig Betlehem Efrata, så obetydlig bland Juda släkter, från dig ska det åt mig utgå en som ska härska i Israel.” Detta anses vara en förutsägelse om Jesu födelse i Betlehem.

3. Psaltaren

Psalm 22: Många verser i denna psalm anses vara förutsägelser om Jesu lidande på korset. T.ex. vers 16: ”De har genomborrat mina händer och fötter” och vers 18: ”De delar mina kläder mellan sig och kastar lott om min klädnad.”
Psalm 110:1 ”HERREN sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender som en pall under dina fötter.” Denna psalm citeras i Nya Testamentet som en hänvisning till Jesus som sitter vid Guds högra sida.

4. Sakarias bok

Sakaria 9:9 ”Fröjda dig storligen du dotter Sion, jubla dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerik är han. Han är ödmjuk och rider på en åsna, på en ungåsna – en åsninnas föl.” Denna vers kopplas till Jesu triumfatoriska intåg i Jerusalem, där han red in på en åsna.
Sakaria 12:10 ”Men över Davids hus och över Jerusalems invånare ska jag utgjuta en nådens och en bönens ande, och de ska se upp till mig – den som de har genomborrat.” Denna vers anses förutsäga Jesu korsfästelse.

5. Första Moseboken
Första Mosebok 3:15 ”Jag ska sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes avkomma. Han ska trampa på ditt huvud, och du ska hugga honom i hälen.” Denna vers ses som den första förutsägelsen om en kommande frälsare, som ska besegra Satan. Kallas ofta ”protoevangeliet” eller det första evangeliet.
Första Mosebok 22: Berättelsen om Abraham som offrar Isak ses som en förebild för Gud Fadern som offrar sin Son Jesus. Isaks bärande av veden för offret, anses spegla Jesu bärande av korset.
6. Andra Moseboken

Andra Mosebok 12: Påskalammet, vars blod skyddade Israels folk från döden under uttåget ur Egypten, ses som en förutsägelse om Kristus som Guds lamm, vars blod räddar människor från syndens död.

7. Jona bok

Jona 1:17 Berättelsen om Jona som var tre dagar och tre nätter i den stora fiskens buk, ses som en förebild för Jesu död och uppståndelse – där han var tre dagar och tre nätter i graven.

8. Daniels bok

Daniel 7:13-14 ”Jag såg under nattens syner och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar. Han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och rike – och alla folk, nationer och språk ska tjäna honom.” Detta anses beskriva Jesus som Människosonen som får all makt och ära.
Daniel 9:24-27 De sjuttio veckorna och de profetior om Messias som här återfinns, tolkas ofta som hänvisningar till Jesu ankomst och hans verk för att försona synd ”Sjuttio sjuperioder är bestämda för ditt folk och din heliga stad för att ondskan ska fås att upphöra, synden ta slut, och skulden sonas – en evig rättfärdighet införas, synen och profetian beseglas och det allra heligaste smörjas. Du ska veta och förstå att från det att budskapet om Jerusalems återuppbyggande gavs, till dess Messias fursten kommer – ska det gå sju sjuperioder och sextiotvå sjuperioder (vers 24-25).

 

GAMLA OCH NYA TESTAMENTET HÖR IHOP

Dessa böcker och passager i Gamla Testamentet anses vara viktiga för att förstå den kristna tron på Jesus som Messias och Frälsare. De används ofta för att visa hur Gamla Testamentets profetior uppfylls i Nya Testamentet genom Jesu liv, död och uppståndelse. Dessa förmedlar en fantastisk helhetsbild av Guds plan för frälsning – som sträcker sig från de tidigaste uppenbarelserna av Gud i Gamla Testamentet – till den dag då de fick sin fullbordan i Jesus Kristus i Nya Testamentet.

 

 

Skrev Jesus några egna brev?

Ja. Men när man säger att Jesus skrev egna brev i Bibeln, syftar man på breven till de sju församlingarna i Uppenbarelsebokens andra och tredje kapitel. Uppenbarelseboken är skriven av Johannes och består av visioner han fick medan han var på ön Patmos. I början av boken får Johannes en vision av den uppståndne och förhärligade Jesus Kristus, som instruerar honom att skriva ner vad han ser och hör. Jesus ger sedan specifika meddelanden (genom diktamen) till sju församlingar, som anses giltiga för alla tider:

1. Jesu brev till församlingen i Efesos

Huvudbudskap: Jesus lovordar Efesos för deras arbete och uthållighet, men kritiserar dem för att ha övergivit sin första kärlek. Han uppmanar dem att omvända sig, och återvända till den kärlek de hade från början. /Uppenbarelseboken 2:1-7

2. Jesu brev till församlingen i Smyrna

Huvudbudskap: Jesus uppmuntrar församlingen i Smyrna, som står inför svårigheter och förföljelser. Han uppmanar dem att vara trofasta till döden, och lovar dem livets krona. /Uppenbarelseboken 2:8-11

3. Jesu brev till församlingen i Pergamon

Huvudbudskap: Jesus erkänner församlingens trofasthet, trots att de lever i en stad med mycket avgudadyrkan. Han kritiserar dem dock för att tolerera vissa läror som leder till synd, och uppmanar dem att omvända sig. /Uppenbarelseboken 2:12-17

4. Jesu brev till församlingen i Thyatira

Huvudbudskap: Jesus berömmer deras kärlek, tro och uthållighet – men kritiserar dem för att tolerera falsk undervisning och omoral. Han utfärdar en varning, om de inte omvänder sig. /Uppenbarelseboken 2:18-29

5. Jesu brev till församlingen i Sardes

Huvudbudskap: Jesus påpekar att Sardes har ett rykte om att vara levande, men att de i verkligheten är andligt döda. Han uppmanar dem att vakna upp, och stärka det som är kvar. /Uppenbarelseboken 3:1-6

6. Jesu brev till församlingen i Filadelfia

Huvudbudskap: Jesus lovordar Filadelfia för deras trofasthet och tro. Han lovar att hålla dem trygga under svårigheter, och att ge dem en plats i Guds rike. /Uppenbarelseboken 3:7-13

7. Jesu brev till församlingen i Laodicea

Huvudbudskap: Jesus kritiserar Laodicea för att vara ljumma, och andligt självbelåtna. Han uppmanar dem att omvända sig – och beskriver sig själv som den som står vid dörren och knackar – redo att komma in om de bara vill öppna. /Uppenbarelseboken 3:14-22

 

 

Namnet Jesus är förknippat med frälsning och räddning

Jesus kommer från det hebreiska namnet Yeshua (יֵשׁוּעַ), som är en förkortning av Yehoshua (יְהוֹשֻׁעַ). Namnet Yehoshua består av två delar: ”Yah,” som är en förkortning av Jahve (Guds namn), och ”shua,” som betyder räddar eller frälsning. Således betyder namnet Jesus eller Yeshua ”Herren är frälsning” eller ”Herren räddar.” Detta namn betonar Jesu roll som frälsare och förmedlaren av Guds räddning till mänskligheten, vilket är centralt i kristen teologi.

 

 

Vilka är uppenbarelserna av Jesus Kristus i Gamla Testamentet? Vår AI-robot sammanfattar:

I kristen teologi används begreppet ”Kristusuppenbarelser” för att referera till framträdanden av Kristus i Gamla Testamentet, innan hans inkarnation som Jesus i Nya Testamentet. Dessa företeelser kallas också för ”teofanier” (gudomliga framträdanden) eller ”kristofanier” (framträdanden av Kristus). Här är några av de mest kända Kristusuppenbarelserna i Gamla Testamentet:

1. Herrens ängel (Mal’akh Yahweh)

Många gånger i Gamla Testamentet uppträder ”Herrens ängel” som en särskild varelse, som talar och agerar med Guds auktoritet. Många teologer tror att detta är en preinkarnation av Kristus, eftersom Herrens ängel ofta identifieras direkt med Gud själv.
Exempel: Första Moseboken 16:7-13 ”Herrens ängel” – som hon erkänner som Gud – talar till Hagar och lovar att mångdubbla hennes avkomma. Andra Moseboken 3:2-6: ”Herrens ängel” uppenbarar sig för Mose i en brinnande buske och säger ”Jag Är den Jag Är” (ett av Guds namn), och sänder Mose att befria Israels folk från Egypten. Domarboken 13:3-22 ”Herrens ängel” uppenbarar sig för Manoah och hans hustru, samt förutsäger födelsen av Simson. Manoah inser då att han har sett och talat med Gud själv.

2. Melkisedek

Melkisedek (se Första Moseboken 14:18-20) är kung av Salem, och präst till Gud den Högste. Han välsignar Abraham och ger honom bröd och vin. I Hebreerbrevet 7:1-3 (Nya Testamentet) identifieras Melkisedek som en förebild för Kristus, särskilt genom sin titel som präst och kung – och att han saknar genealogi – vilket symboliserar hans eviga existens. Många teologer ser Melkisedek som en preinkarnerad uppenbarelse av Kristus.

3. Mannen i den brinnande ugnen

När Shadrak, Meshak och Abed-Nego (se Daniel 3:24-25) kastas in i den brinnande ugnen, för att ha vägrat dyrka kung Nebukadnessars bildstod, ser kungen fyra personer gående i elden – den fjärde liknande en ”Guds son”. Många tolkar detta som en uppenbarelse av Kristus som beskyddare och befriare.

4. Mannen med svärdet vid Jeriko

Innan striden om Jeriko (se Josua 5:13-15) möter Josua en man med ett draget svärd, som identifierar sig som anförare för Herrens här. Josua faller ner i tillbedjan inför honom, och han får instruktioner att ta av sig sina skor eftersom platsen är helig. Detta möte ses ofta som en kristofani, där Kristus uppträder som en gudomlig krigsherre.

5. Jesajas vision

Jesaja ser i en syn Herren sitta på en hög och upphöjd tron, omgivet av serafim (se Jesaja 6:1-5). Jesaja får här se Guds helighet och ropar att han är förlorad, för hans ögon har sett ”Kungen, HERREN Sebaot”. I Johannesevangeliet 12:41 i Nya Testamentet, säger Johannes att Jesaja såg Kristus och hans härlighet, vilket förstärker att det var Jesus som Jesaja mötte.

6. Jakobs brottning med Gud

Jakob brottas med en man tills gryningen, då ”mannen” välsignar honom och ger honom namnet Israel (se Första Moseboken 32:24-30). Jakob säger här att han har sett Gud ansikte mot ansikte. Många tolkar därför denna berättelse som en teofani eller kristofani, där mannen som brottas med Jakob – i själva verket är en uppenbarelse av Kristus.

7. Profetior om Den lidande tjänaren

Den lidande tjänaren, som lider och dör för folkets synder, ses som en direkt förutsägelse av Kristus (se Jesaja 52:13–53:12). Även om detta är en profetisk uppenbarelse snarare än en fysisk manifestation, tolkar kristna det som en direkt beskrivning av Jesu framtida verk som frälsare.

Dessa uppenbarelser i Gamla Testamentet tolkas av många kristna teologer som teofanier eller kristofanier—tillfälliga framträdanden av Kristus innan hans inkarnation som Jesus i Nya Testamentet. De fungerar som skuggor och förebilder av den fulla uppenbarelsen av Kristus, som är central för kristen tro. De ger också en djupare förståelse av hur Gamla och Nya Testamentet är sammanlänkade – genom den röda tråden i berättelsen om frälsning – och Guds plan för hela mänskligheten.

Läs om många fler uppenbarelser av Jesus i Gamla Testamentet – på JesusPeople.se >>

 

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om frälsaren Jesus Kristus? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för du sänt din enfödde son till jorden för att sprida ditt rike. Hjälp mig nu att med Jesus som min herre, frimodigt följa i hans fotspår Jag ber också om att jag ska få en större insikt i hur HELA Bibeln talar om Jesus! I Jesu namn. AMEN.”

Jesus säger:
”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern (Gud) utom genom mig.” /Johannesevangeliet 14:16

 

Frälsaren Jesus – fakta och bibelreferenser:

Namnet Jesus härstammar från namnet Josua, som på hebreiska är sammansatt av JHVH (Guds namn som troligtvis kan uttalas Jahve) och Hosea, som betyder ”en som frälser”. Namnet Jesus betyder bokstavligen: ”JHVH är frälsning” eller ”JHVH räddar”.

Tidsperiod:  Jesus – (0-100 e.Kr.)
Född: 7-5 f.Kr. (3754-3756 AM*)
Död: 30-33 e.Kr. (3791-3794 AM*)
Ålder: 33-36 år
Alt. namn/stavningar: Emanuel, Jehoshoa, Josua, Jeshoa, Jesua, Jeshua, Yeshua, Immanoel, Immanu El
Halvmor: Maria
Styvfar: Josef
Halvsyskon: Jakob, Joses, Simon, Judas, Jesu systrar 2+

*Anno Mundi (latin för år och värld) är den judiska tideräkningen som utgår från världens tillkomst som är satt till år 3761 f.Kr. I år (2024) motsvaras av år 5784 i den judiska tideräkningen. Det som ses här är en ungefärlig siffra.

Läs mer om Jesus hos Wikipedia >>

Vi läser om Jesus på 916 platser i Nya Testamentet, här finns listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar