Prästsonen Jeremia: ”Jag skrev Klagovisorna”

Jeremia är prästsonen som kallas av Gud som mycket ung, och profeterar om dom över Juda rike. Jeremia lever ett svårt liv. Han förföljs och hans budskap förlöjligas, men hans ord slår ändå in under hans egen livstid. Jeremias stora sorg över Guds folks tillstånd, gör att han ofta kallas för den gråtande profeten. Hans bok Klagovisorna, visar att det är viktigt att uttrycka sorg och smärta. Boken är ett exempel på hur man kan ge röst åt förlust, lidande och förtvivlan. Jeremia påminner nu dig och mig om att det är mänskligt att sörja, och att vi inte behöver dölja våra känslor inför Gud. Att sätta ord på smärta kan vara ett första steg mot helande. Vi ser fram emot dagen, då Gud kommer att torka bort våra tårar (se Uppenbarelseboken 7:17). Men vilka sorger bubblar upp i ditt inre just nu?

 

Profeten Jeremia lever i den sönderfallande nationen Juda rikes sista dagar. Han är den siste profeten som Gud sänder för att predika för det sydliga riket, som omfattade både Judas och Benjamins stammar. Herren har nu upprepade gånger varnat den enade nationen Israel, och uppmanat dem att sluta med sin avgudadyrkan, men de vill inte lyssna. Då splittrar han de 12 stammarna och skickar som straff de 10 nordliga stammarna till fångenskap i assyriernas händer. Sedan sänder Gud Jeremia för att ge Juda rike den sista varningen innan han kastar ut dem också ur landet, och skickar dem i fångenskap till det hedniska kungariket Babylon. Jeremia som är en trogen och gudfruktig man, kallas som mycket ung – att profetera för Juda rike att deras Gud nu har vänt sig mot dem – på grund av all deras synd.

 

JEREMIA VAR OGIFT OCH UTAN VÄNNER

Utan tvekan har Jeremia som bara är omkring 17 år när Gud kallar honom, en stor inre oro över sitt folks öde – och han vädjar till dem att lyssna. Jeremia är känd som ”den gråtande profeten” för att han grät tårar av sorg, inte bara för att han visste vad som var på väg att hända – utan för att folket inte lyssnar, hur mycket han än försöker att varna dem. Dessutom finner han ingen mänsklig tröst. Gud har nämligen förbjudit honom att gifta sig eller skaffa barn (se Jeremia bok 16:2), och hans vänner vänder alla honom ryggen.

Så tillsammans med bördan av kunskapen om den förestående domen, måste Jeremia också ha känt sig väldigt ensam. Gud visste dock att detta var den bästa vägen för honom, för han fortsatte att berätta för Jeremia hur fruktansvärda förhållanden skulle bli för landet. Spädbarn, barn och vuxna dör på ”grymma” sätt, deras kroppar kan inte ens begravas och deras kött förtärs av fåglarna (Jeremia bok 16:3-4).

 

JEREMIA VAR INGEN FRAMGÅNGSPREDIKANT

Uppenbarligen har Israels folk blivit så förhärdat av syndens bedövande effekter, att de inte längre tror på Gud och inte heller fruktar honom. Jeremia predikar i 40 år, men inte en enda gång ser han någon verklig framgång med förändrade hjärtan och sinnen, hos sitt avgudadyrkande folk. Israels andra profeter hade fått vissa framgångar, åtminstone för en liten stund, men inte Jeremia. Det känns som att han talar till en tegelvägg, men hans ord är dock inte bortkastade. De var på sätt och vis pärlor som kastades inför svin, och de dömde varje person som hörde dem – men vägrade att lyssna på varningen.

Jeremia försöker – om och om igen – få folket att förstå att deras problem är att de saknar tro och tillit Gud, samt brist på gudsfruktan. Det är lätt att bli invaggad i en falsk trygghet, speciellt när fokus inte är på Gud. Nationen Israel precis som många nationer idag, hade slutat sätta Gud först och istället ersatt Herren med falska gudar, de som inte skulle få dem att känna skuld eller döma dem för synd.

Gud hade räddat sitt folk från träldomen i Egypten, utfört mirakel inför dem och till och med delat havets vatten åt dem. Trots alla dessa uppvisningar av Guds makt, återvänder de till sina falska sedvänjor som de hade lärt sig i Egypten, och avgav till och med löften till den falska ”himlens drottning”, tillsammans med andra riter och ritualer som var en del av den egyptiska kulturen och religionen. Gud överlämnar dem till slut till deras avgudar och säger: ”Gå vidare, då. Gör vad du lovat! Håll dina löften (till avgudarna)” (Jeremia bok 44:25).

 

DRABBAS JEREMIA AV UTMATTNINGSSYNDROM?

Jeremia blir till slut missmodig. Han sjunker ner i ett träsk där många troende verkar fastna när de tänker att deras ansträngningar inte gör någon skillnad. Jeremia är nu känslomässigt helt utmattad, till och med till den grad att han tvivlar på Gud (se Jeremia bok 15:18), men Gud är inte färdig med honom. Jeremia skriver ner i kapitel 15:19, vad Gud säger:

”Därför säger Herren (Jahve) så: Om du vänder om så för jag dig tillbaka, och du ska stå inför mig. Och om du för fram det dyrbara från det värdelösa, ska du bli som min mun. Låt dem återvända till dig som lyssna på dig, men du ska inte återvända till dem (bli som dem).”

Det vi lär oss av Jeremias liv är trösten i att veta att (precis som alla troende) även stora profeter kan uppleva sorg, depression och missmod i sin vandring med Herren. Detta är en normal del av att växa andligt, eftersom vår syndiga natur kämpar mot vår nya natur –  den som är född av Guds Ande (se Galaterbrevet 5:17) ”Ty den syndiga naturen begär det som står i strid med Anden, och Anden vad som strider mot den syndiga naturen. De är i konflikt med varandra, så att man inte gör som man vill.”

 

JEREMIAS BUDSKAP VAR INTE POPULÄRT

Jeremia fick i uppdrag att förmedla ett impopulärt och övertygande budskap till Juda, som orsakade honom stor psykisk ångest, samt gjorde honom föraktad i sitt folks ögon. Gud säger att hans sanning låter som ”hårdhet” för dem som går vilse, men för de troende är det själva livets ord (se Första Korinthierbrevet 1:18). Herren säger också att den tid kommer när människor inte kommer att tolerera sanningen (Andra Timoteusbrevet 4:3-4). De i Juda på Jeremias tid ville inte höra på vad han hade att säga, och hans ständiga varning om dom irriterade dem. Detta är högst aktuellt, eftersom troende som följer Guds instruktioner än idag, varnar den förlorade och döende världen för en förestående dom (Uppenbarelseboken 3:10). Även om de flesta inte lyssnar, måste vi framhärda i att förkunna sanningen, för att rädda några från den fruktansvärda dom som oundvikligen kommer att komma.

 

MESSIANSKA ANSPELNINGAR

Själva Jeremias bok har flera profetiska texter om den kommande Messias, se exempelvis Jeremia 23:8. Också sektionen 30–33 talar om ett förnyat förbund, ett budskap som ingav hopp till folket i fångenskap. Jeremia var som sagt känd som den ”gråtande profeten” för sin djupa och bestående passion för sitt folk och deras stad Jerusalem (se Klagovisorna 3:48-49). Samma sorg över folkets synder och deras förkastande av Gud, uttrycktes av Jesus när han närmade sig Jerusalem och såg framåt mot hennes förstörelse i händerna på romarna (se Lukasevangeliet 19:41-44).

 

Var läser vi om Jeremia i Bibeln?

Jeremia och det han skrivit återfinns främst i Jeremias bok i Gamla Testamentet. Denna bok är en av de stora profetböckerna i Bibeln och innehåller Jeremias profetior, predikningar och klagomål under en period av cirka fyrtio år. Även i Andra Kungaboken 24–25 och Andra Krönikeboken 36, nämns Jeremia i samband med de historiska händelserna kring Jerusalems fall. Klagovisorna är en annan bok i Gamla Testamentet som traditionellt tillskrivs Jeremia. Den innehåller fem klagovisor, som är poetiska uttryck för sorg över Jerusalems fall och förstörelse.

 

Namnet är förknippat med kasta och upphöja

Det hebreiska namnet Jeremia (יִרְמְיָהוּ eller יִרְמְיָה) betyder ”Jahve (Gud) kastar” eller ”Jahve grundar/upphöjer”. Namnet kommer från de hebreiska orden ”Yirmeyahu” eller ”Yirmeyah”, där ”Yah” är en förkortad form av Guds namn, ”Jahve”, och rotordet ”ram” kan tolkas som ”att kasta”, ”att grundlägga” eller ”att upphöja”. Namnet Jeremia kan därför tolkas som att det uttrycker en aktiv handling från Gud, där Gud antingen kastar ned, grundar något nytt, eller upphöjer någon eller något, vilket också speglar profeten Jeremias uppdrag och liv, där han förmedlade Guds budskap om både dom och hopp till folket.

 

Vad kan vi lära oss av Jeremias liv? Vår AI-robot sammanfattar:

Jeremias liv och de böcker han skrev erbjuder många lärdomar som är relevanta både för troende och för dem som söker förståelse för mänskligt lidande, uthållighet, trohet och förhållandet mellan människa och Gud. Här är några centrala lärdomar:

1. Trohet mot kallelsen trots motstånd

Jeremia mötte enormt motstånd, förföljelse och lidande på grund av sitt profetiska uppdrag. Trots detta fortsatte han att vara trogen sin kallelse och sitt uppdrag från Gud. Detta lär oss om vikten av att vara trofast i vårt uppdrag och stå fast vid våra övertygelser, även när det är svårt.

2. Vikten av sanningen

Jeremia förmedlade obekväma sanningar, även när folket inte ville höra dem. Han lär oss att sanningen är viktig, även om den är svår att uttala eller acceptera. Det är bättre att vara sanningsenlig, än att säga det som människor vill höra för att bli populär.

3. Guds dom och nåd

Genom Jeremia lär vi oss om Guds rättfärdighet och dom, men också om Guds nåd och trofasthet. Trots att Jeremia förutsåg förstörelsen av Jerusalem och exilen, profeterade han också om ett framtida hopp och en ny början för folket. Detta visar att även i tider av dom, erbjuder Gud alltid en väg tillbaka och ett hopp om återställande.

4. Vikten av omvändelse

Ett centralt tema i Jeremias budskap är kallelsen till omvändelse. Han varnade folket för konsekvenserna av deras synd, och uppmanade dem att vända om till Gud. Detta lär oss att omvändelse är en nyckel till att återfå Guds favör, och för att undvika de negativa konsekvenserna av våra handlingar.

5. Personligt lidande som en del av trohet

Jeremia upplevde stort personligt lidande på grund av sin trofasthet mot Gud. Han blev förkastad, hånad, misshandlad och till och med kastad i en cistern för att dö. Detta visar att trohet mot Gud inte alltid leder till ett enkelt liv, men det ger en djupare relation till Gud – och en meningsfull uppfyllelse av ens kall.

6. Hoppet om det nya förbundet

Jeremia introducerar idén om ett nytt förbund där Guds lagar ska skrivas i människors hjärtan, vilket pekar mot en djupare mer intim relation mellan Gud och hans folk. Detta koncept är centralt i kristen teologi, och lär oss att Gud inte bara bryr sig om yttre lydnad utan söker en inre transformation.

7. Att vara känslomässigt ärlig inför Gud

Jeremia uttrycker öppet sin förtvivlan, sina tvivel och sitt lidande inför Gud, vilket visar att det är tillåtet att vara känslomässigt ärlig med Gud. Han lär oss att det är okej att kämpa med svåra känslor, och att vi kan komma till Gud med vår smärta och våra frågor.

8. Guds suveränitet

Genom hela Jeremias liv och profetiska verksamhet ser vi Guds suveränitet. Gud har en plan och ett syfte, även när människors handlingar leder till katastrofer. Jeremia lär oss att lita på Guds övergripande plan, även när vi inte förstår allt som sker.

Jeremias liv och böckerna han skrev ger oss en djupt nyanserad bild av vad det innebär att vara trogen Gud i tider av prövning, och de utmanar oss att vara trogna, sanna och hoppfulla – även i de mörkaste tider.

 

VAD KAN VI LÄRA OSS AV KLAGOVISORNA – SOM JEREMIA SKREV?

Klagovisorna är indelade i fem kapitel. Varje kapitel representerar en separat dikt. I den ursprungliga hebreiskan är verserna akrostiska, vilket innebär att varje vers börjar med en efterföljande bokstav i det hebreiska alfabetet. Klagovisorna pekar på att synd och uppror var orsakerna till att Guds vrede kom över Guds folk (1:8-9, 4:13 och 5:16). Klagovisorna är fyllda med djup sorg, förtvivlan och ånger –  men också med insikter om Guds natur och människans relation till Gud.

Klagovisorna visar att det är viktigt att uttrycka sorg och smärta. Boken är ett exempel på hur man kan ge röst åt förlust, lidande och förtvivlan. Det är ett påminnelse om att det är mänskligt att sörja och att vi inte behöver dölja våra känslor inför Gud. Att sätta ord på smärta kan vara ett första steg mot helande.

En central lärdom från Klagovisorna är också insikten om syndens allvar och dess konsekvenser. Klagovisorna erkänner att Jerusalems förstörelse och exil var ett resultat av folkets synd och uppror mot Gud. Detta lär oss om vikten av att leva i enlighet med Guds vilja och att det finns konsekvenser för kollektiv och individuell otrohet. Boken belyser Guds rättvisa och helighet, samt att Gud inte tolererar synd. Jerusalems fall är en påminnelse om att Gud dömer orättfärdighet och att hans dom är rättfärdig, även om den är smärtsam. Detta utmanar oss att ta Guds rättfärdighet på allvar och att förstå att hans dom är en del av hans heliga natur.

 

Hopp mitt i klagovisorna…

Trots det överväldigande lidandet, finns det i Klagovisorna också glimtar av hopp. Ett av de mest kända avsnitten är i Klagovisorna 3:22-23, där det står: ”Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är ny varje morgon, stor är din trofasthet.” Detta visar att även i den djupaste förtvivlan finns det ett hopp om Guds barmhärtighet och trofasthet.

Klagovisorna lär oss att Guds trofasthet inte försvinner, även när vi möter de svåraste prövningarna. Gud förblir trogen sitt folk, även när de har vänt sig bort från honom. Detta kan ge tröst i tider av prövning, då vi kan lita på att Gud inte har övergett oss, även om vi kanske känner oss övergivna. Texterna betonar både det kollektiva och det personliga ansvaret. Även om hela nationen drabbas, finns det ett erkännande av individuella synder och behovet av personlig ånger och omvändelse. Detta uppmuntrar oss att reflektera över vårt eget ansvar i relation till det större samhällets synder och att sträva efter personlig rättfärdighet.

Klagovisorna är fyllda med ånger och vädjan om förlåtelse. De påminner oss om vikten av omvändelse och att söka Guds nåd, särskilt i tider av kris. Genom att erkänna våra synder och vända om till Gud kan vi finna försoning och återupprättelse.

 

Längtan efter Guds närvaro…

En underström i Klagovisorna är den längtan efter Guds närvaro som kommer fram genom klagoropen. När allt hopp verkar förlorat, ropar Jeremia till Gud och söker hans närvaro mitt i kaoset. Detta lär oss att även när vi känner oss övergivna, är det viktigt att fortsätta söka Gud och lita på att han hör våra rop. Klagovisorna refererar ofta till tidigare tider då Gud välsignade sitt folk. Att minnas Guds tidigare godhet och välsignelser kan ge styrka och perspektiv i tider av prövning, och påminna oss om att Guds karaktär är konstant.

I boken finns också en underliggande uppmaning till tålamod och väntan på Guds ingripande. Den uppmuntrar oss att hålla ut i tro, även när svaret på våra böner inte är omedelbart. Sammanfattningsvis erbjuder Klagovisorna en djupgående insikt i mänsklig sorg och lidande, men också ett hoppfullt budskap om Guds oföränderliga trofasthet och nåd. Klagovisorna utmanar oss att vara ärliga i vår kamp, att förstå syndens allvar – och att lita på Guds barmhärtighet även i de mörkaste tider.

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om prästsonen Jeremia? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med Jeremia som exempel, förstå och uttrycka den sorg och smärta som det kan innebära att gå din väg. Jag ber också om att jag ska få vara en man, som vågar varna Guds folk för synd. I Jesu namn. AMEN.”

Jeremia säger:
”Nej Herre, min Gud, jag duger inte till att tala — jag är för ung!”

Då svarar Herren:
”Säg inte att du är för ung
utan gå dit jag sänder dig
och säg det jag befaller dig!

Låt dem inte skrämma dig,
ty jag är med dig
och jag ska rädda dig,
säger Herren.”

/Jeremia bok 1:6-8

 

Prästsonen Jeremia – fakta och bibelreferenser:

Tidsperiod: David-fångenskapen (1000 – 586 f.Kr.)
Född: 650 f.Kr.
Död: 588 f.Kr.
Ålder: 62 år
Alt. namn/stavningar: Jirmejaho
Far: Hilkia

Läs mer om Jeremia hos Wikipedia >>

Vi läser om Jeremia på 147 platser i Gamla Testamentet, här finns listan på bibelställen >>
Vi läser om Jeremia på 3 platser i Nya Testamentet, här finns listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

 

Lägg till kommentar