Ledaren Nehemja: ”Herrens glädje är er styrka”

Nehemja träder fram i en tid av ruiner, både bokstavligt och andligt. Som en hovman i exil kunde han ha vänt ryggen åt sitt folk, men istället bär Nehemja en vision som är större än han själv: att återuppbygga! Med en sällsynt kombination av bön, beslutsamhet och mod – leder han ett splittrat folk till handling. Nehemjas motto är ”Herrens glädje är er styrka”. Han var inte präst och inte profet, men Nehemja är en sann LEDARE. En äkta gudsman som såg verkligheten som den var, men ändå inte nöjde sig med att den skulle förbli så. Nehemja är ett exempel på hur en ledare med en tydlig vision, kan förändra en hel stad. 

Nehemjas bok och vissa delar av Esra, är våra främsta källor om honom. Bibelns berättelse är tydlig med hans roll som munkskänk* (högt uppsatt hovman) hos kung Artaxerxes i Susa, som var en av Persiens fyra officiella huvudstäder belägen i dagens sydvästra Iran.

* Munskänk var en person som hade tillsyn över dryckesvarorna, avsmakade dem och hällde i åt gästerna. Munskänk var en förtroendepost vid de kungliga hoven och hos furstar och stormän.

 

 

Berättelsen om ledaren Nehemja

Prästen Esra och hovmannen Nehemja är samtida, och båda skriver om återuppbyggnaden av Jerusalem (som äger rum ungefär sjuttio år efter att den förstörts av babylonierna under Nebukadnessar). Esra skriver om återuppbyggnaden av templet under Serubbabel, medan Nehemja skriver om återuppbyggnaden av Jerusalems murar. Sedan urminnes tider har städer i Mellanöstern varit omgivna av stenmurar med portar, som vaktas för att skydda sina medborgare. De viktiga männen samlades varje dag vid stadsporten, där de avslutade affärer, delade viktig information eller bara slog ihjäl tid.

Nehemjas koppling till Daniels profetia

Nehemjas redogörelse börjar år 446, före Kristus. Nästa år börjar profeten Daniels profetia om de ”70 årsveckorna”, att uppfyllas (se Daniels bok 9:24–27). Daniels profetia är baserad på en specifik händelse som inträffar den femtonde mars år 445, före Kristus – det datum då den profetiska tidslinjen börjar – vilken kommer att sluta med Jesu Kristi återkomst. Daniels profetia talar om att Messias ska ”bli avlägsnad”. Den ger också detaljer om Antikrist, hur han kommer att träda fram på världsscenen, och hur han kommer att vända sig mot Israel i sitt sista angrepp på Gud och hans folk. Vi lever för närvarande i ett gap mellan den 69:e och 70:e årsveckan, i Daniels profetia.

Daniels profetia relaterar till Nehemja och en framtida Messias i kapitel 9:25-27 >>

Du ska veta och förstå att från det att budskapet om Jerusalems återuppbyggande gavs, till dess att den Smorde (Messias) fursten kommer, ska det gå sju sjuperioder och sextiotvå sjuperioder. Det ska återuppbyggas med gator och vallgravar under svåra tider. Efter de sextiotvå sjuperioderna ska den Smorde (Messias) bli avlägsnad och utblottad. Staden och helgedomen ska förgöras av en kommande furstes folk. Hans slut ska komma som en flodvåg, och krig ska fortgå intill slutet; förödelsen är bestämd. Under en sjuperiod ska han bekräfta ett förbund med många, men i mitten av sjuperioden ska han avskaffa slaktoffret och matoffret. På en vinge kommer den vanhelgande vidrigheten, till dess det slut kommer över honom som är bestämt.

Nehemja blev en del av uppfyllelsen av denna profetia och han angav specifika datum, under den Helige Andes inspiration, för att ge en skriftlig redogörelse för befallningen om att återuppbygga Jerusalem.

Nehemja börjar sitt uppdrag med bön

Innan han frågar kungen om tillåtelse att återuppbygga Jerusalems murar, ber Nehemja och Gud besvarar hans bön. När han lämnade Babylon mötte han några arabiska män, som hånade honom för vad han tänkte göra. Nehemja 2:20 återger hans uttalande, som än idag står som ett vittnesbörd om vem som har rätt till staden Jerusalem: ”Jag svarade dem och sa: ’Himlens Gud kommer att ge oss framgång. Vi hans tjänare kommer att börja bygga, men ni har ingen andel i Jerusalem eller något anspråk eller historisk rätt till den.'”

Nehemja fortsätter sin strävan att återuppbygga Jerusalem. Gud förser med alla nödvändiga arbetare, och byggandet kan därför börja. De var dock inte utan fiender – det fanns gott folk som ville stoppa återuppbyggnaden. Men Gud ingriper då, precis som han hade gjort med Mose (se Andra Moseboken 14:14). I Nehemja 4:20 läser vi:

Varhelst ni hör ljudet av trumpeten, anslut er till oss där.
Vår Gud kommer att strida för oss!

Nehemja ser till att alla lyssnar till Guds ord – dagligen

Vi kan ta med oss många värdefulla lärdomar från Nehemjas liv, om att återställa och upprätthålla en relation med Gud. När folket återvänder till den återuppbyggda staden, är det första de gör att säkerställa att de förstår Guds instruktioner (Mose lag) . Så prästen Esra, tillbringar många timmar med att läsa Lagen (Guds instruktioner) inför församlingen, för att se till att de verkligen förstår vad Gud önskar. I Nehemja 8:18 får vi lära oss om vad som bör vara en del av varje troendes liv – nämligen den dagliga läsningen av Guds ord:

Dag efter dag, från den första dagen till den sista, läste Esra ur Guds lagbok. De firade högtiden i sju dagar, och på åttonde dagen hölls enligt föreskriften, en sammankomst.

Han ger inte upp

Nehemja står som ett starkt vittnesbörd om en ledare, som är både trofasthet och uthållig. Han lever långt borta från sitt hem, men ger ändå aldrig upp hoppet om, att en dag få återvända dit. Han tillbringar större delen av sitt liv i exil i ett hedniskt land, men han vacklar aldrig i sin tro och sitt förtroende till Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.

Nehemja är en bönens man, som lägger allt inför Herren i bön. Han är därför en stark ledare som ber för sitt folk, och blir belönad för sin uthållighet. Nehemja bryr sig så mycket om sitt folk, att han aldrig ger upp hoppet om deras återupprättelse! Hur mycket bryr du dig om Guds folk, i ditt land?

 

Att bygga när allt ligger i ruiner – en krönika om Nehemja

Nehemjas bok är en av de där texterna som vid en första anblick kan verka avlägsen – en antik berättelse om murar, städer och kungar. Men ju närmare man begrundar, desto mer träder han fram: en verklig människa med hjärta, mod och bön som livsluft. En gudsman med vision.

Nehemja levde i exil, långt från Jerusalem, men han bar ändå staden i sitt hjärta. När han fick höra att murarna låg i ruiner, brast han i gråt. Men han gjorde inte omedelbart upp planer – han började med att be! Flera dagar bad och fastade han, innan han ens öppnade munnen för att tala med någon annan. Det säger något om Nehemja. Om var ledarskap börjar: inte i aktivitet, utan i stillhet och bön.

Allt började med bön…

När han väl trädde fram inför kungen, bar han fortfarande sin sorg. Det märktes på hans ansikte. Och när kungen frågade, hann han be en tyst bön innan han svarade. Mitt i ögonblickets press viskade han till Gud – och fortsatte. Det är så mycket i Nehemjas liv som bär den där balansen: beslutsamhet och beroende. Han kunde ha stannat i palatset. Han hade inflytande, status och säkerhet. Men istället gick han till ruinerna. Och inte bara som en övervakare – han organiserade arbetet, delade ut ansvar, bar risken, bar sorgen. Han mötte motstånd, hån och hot – men han gav inte upp. ”Vår Gud ska strida för oss”, sa han. Och fortsatte bygga.

Be, bygg och håll fast…

Men Nehemjas storhet ligger inte bara i muren han fick upp. Den ligger i det han avstod från. I rättvisan han krävde. När han såg hur de rika utnyttjade de fattiga grep han in. Han vägrade själv att ta emot förmåner som guvernör – han ville inte vara en belastning. Nehemjas ledarskap vilade inte på makt, utan på förtroende. När muren stod färdig kunde han ha klappat sig på axeln. Men då samlade han istället folket – inte för att hylla sig själv, utan för att läsa upp Guds instruktioner. För att peka tillbaka på det som allt handlade om från början. Att människors hjärtan skulle återvända till Gud.

Nehemja lär oss att man kan vara trogen – även i exil. Att man kan leda – utan titel. Att man kan bygga – även om allt börjar med tårar. Nehemjas liv är en påminnelse om att det är möjligt att hålla fast vid sin kallelse, även när allt annat skakar. Och kanske är det precis det vi behöver i vår tid: människor som ser det trasiga och inte vänder bort blicken. Som ber. Bygger. Och som håller fast.

 

 

 

Nehemja som ledarskapsmodell. Vår AI-robot sammanfattar:

Nehemjas bok är mer än en historisk redogörelse – det är en levande berättelse om andligt, praktiskt och moraliskt ledarskap i verklig motvind. Här följer sex nyckelprinciper:

  • Se verkligheten – och vad Gud vill göra. Nehemja reagerar på Jerusalems förfall – inte med apati utan med bön, sorg och handling (se Nehemja 1:3–4). Ledarskap börjar ofta med ett hjärta som inte längre klarar att blunda. Reflektionsfråga: Vad i din omvärld får dig att gråta – och vilja bygga?
  • Bön som grund och strategi. Nehemja söker Gud innan han söker resurser. Bön är inte sista utvägen – det är första steget (se Nehemja 1:5–11). Andligt ledarskap byggs inte på kontroll, utan på beroende. Reflektionsfråga: Hur ser din bönerytm ut inför det du leder?
  • Planering och delaktighet. Nehemja undersöker först i tysthet, sen delar han visionen och låter alla delta i bygget (se Nehemja 2:11–18 + kapitel 3). Bra ledarskap är initierande – men inte isolerat. Du bygger med andra. Reflektionsfråga: Delar du visionen, eller bär du allt själv?
Uthållighet, tydlighet och mål…
  • Mod i motstånd. Sanvallat och Tobia försöker stoppa projektet med hån, hot och rädsla. Nehemja ber, organiserar och vägrar backa (se Nehemja 4:1–9 + kapitel 6). Verkligt ledarskap prövas inte när allt går lätt, utan när det blåser motvind. Reflektionsfråga: Hur hanterar du motstånd – blir du tyst, hård eller tydlig?
  • Moralisk tydlighet och föredöme. Nehemja konfronterar social orättvisa och avstår själv från sina privilegier som guvernör. Han visar att ledarskap också är karaktär (se Nehemja 5:1–19). Förtroende byggs mer på hur du lever än vad du säger. Reflektionsfråga: Finns det något i din ledarstil som bör justeras i ljuset av rättvisa och ödmjukhet?
  • Andlig förnyelse som mål. När muren är färdig stannar inte arbetet – det övergår till förkunnelse, bön, gemenskap och förbund (se Nehemja 8–10). Ledarskap riktar sig inte bara mot mål, utan mot människors hjärtan. Reflektionsfråga: Är mitt syfte att skapa förändring eller förvandling?

 

 

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om ledaren Nehemja? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med Nehemja som exempel, gripas av en längtan efter att återuppbygga, det du kallar mig till. Jag ber också om att få peka på den glädje som du ger, även under motgång. I Jesu namn. AMEN.”

”Sörj inte och gråt inte… Ty glädje i Herren är er styrka.” /Nehemja 8:10

Den här versen uttrycker kärnan i Nehemjas andliga förnyelsearbete – att omvändelse inte slutar i sorg, utan leder till glädje i Gud. Den visar också att styrka inte alltid kommer ur viljekraft, utan ur en glädje och tillit till Herren.

 

 

Budbäraren Nehemja – fakta och bibelreferenser:

Tidsperiod:  Fångenskapen- Jesus (586 – 5 f.Kr)
Född: 473 f.Kr. (3288 AM*)
Död: 417-407 f.Kr. (3344-3354 AM*)
Ålder: 60** år
Far: Hakalja
Syskon: Hanani

*Anno Mundi (latin för år och värld) är den judiska tideräkningen som utgår från världens tillkomst som är satt till år 3761 f.Kr. I år (2025) motsvaras av år 5785 i den judiska tideräkningen. Det som ses här är en ungefärlig siffra. **uppgiften om ålder är ungefärlig hämtad från extrabibliska källor.

 

 

Här kan du läsa mer om Nehemjas bok (wikipedia) >>

Vi läser om Nehemja på 8 platser i Gamla Testamentet, här finner du listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar