Evangelisten Jesaja: ”Jag har liknats vid Shakespeare”

Jesaja bok är känd för sina många profetior om Jesus. Men vem är egentligen denne i evangelierna så omskrivne gudsman? Det verkar som om Jesaja var en privat man, och det står inte mycket i Bibeln om hans familj. Jesaja hänvisar dock till sin hustru som ”profetissan”, men hennes namn får vi inte veta. Jesaja får dock minst två söner som nämns vid namn, och detta sker antagligen på grund av att deras namn ges en profetisk betydelse. Men trots det lilla vi vet… tyder allt på att Jesajas familj lever ett liv som är starkt integrerat i hans profetiska tjänst. Kanske kan vara något för dig att efterlikna i din egen tjänst idag? Evangelist kallas Jesaja eftersom han tidigt kom med de goda nyheterna om frälsning, genom Jesus. Jesajas språk anses vara osedvanligt speciellt, och hans hebreiska jämförs ofta med Shakespeares engelska – som i en klass för sig!

 

Jesaja är mest känd för att ha skrivit boken som bär hans namn, i Gamla Testamentet. Hans skrifter är särskilt betydelsefulla för de profetior han uttalar om den kommande Messias, hundratals år innan Jesus föds. Lärjungen Matteus citerar även Jesaja när han beskriver Johannes Döparens verksamhet (se Matteusevangeliet 3:3 och Jesaja 40:3). När Jesus flyttar till Galileen för att påbörja sin verksamhet, uppfylls också Jesajas profetia (Matteusevangeliet 4:13-16, Jesaja 9:1-2). Jesus citerar själv Jesajas profetia när han talar i liknelser (Jesaja 6:9, Matteusevangeliet 13:14-15), och aposteln Paulus hänvisar till samma profetia när han är i Rom (se Apostlagärningarna 28:26-27). När Jesus läser från Jesaja (61:1-2) i synagogan i Nasaret, förvånar han många av judarna genom att hävda att profetian är uppfylld i honom (se Lukasevangeliet 4:16-21). Det är också intressant att notera att evangelierna citerar mer från Jesajas skrifter än från någon annan av de gamla testamentets profeter.

 

VAR JESAJA ÄVEN PRÄST?

Det skrivs väldigt lite om själva mannen Jesaja. Vi vet att han var son till Amos och att han gifte sig och fick sina egna söner (Jesaja 1:1, 7:3 och 8:3). Även om Jesajas erkännande som en stor profet anges i Kunga- och Krönikeböckerna är det också troligt att han var präst, eftersom hans kallelse från Gud ägde rum i templet (Jesaja 6:4), ett område som endast reserverats för präster. Smörjelsen han får vid sin kallelse liknar profeten Jeremias (se Jeremia 1:9 och Jesaja 6:7).

 

EVANGELISTEN JESAJA

Tillsammans med sin samtida profeten Mika, tjänade Jesaja Juda i södra riket under fyra kungars regeringar. Vid tiden för Jesajas tjänst var Juda en syndig och orättfärdig nation. Icke desto mindre trodde Jesaja att Juda var Guds utvalda nation, och att de skulle få rättfärdighet av Gud. Med stöd från Mika och den gudfruktige kungen Hiskia hölls deras fiender i schack och en väckelse svepte genom nationen Juda (se Andra Kungaboken 19:32-36 och Andra Krönikeboken 32:20-23). Många kommentatorer beskriver Jesaja som Judas evangelist, eftersom han arbetade outtröttligt för att vända folket tillbaka till Guds frälsning (räddning).

Det fanns många toppar och dalar i Jesajas liv. Hans trofasthet mot Gud belönades med några fantastiska mirakel. Som svar på Jesajas bön flyttade Gud solen tillbaka tio steg som ett tecken till kung Hiskia att Gud skulle lägga till ytterligare 15 år till Hiskias liv (Andra Kungaboken 20:8-11 och Andra Krönikeboken 32:24). Ändå tillbringade Jesaja tre år avklädd naken och barfota, i lydnad mot Gud, som ett ”tecken och under” gentemot egyptierna (Jesaja 20:2-4). Hans samtida profeten Mika, gjorde likadant (se Mika 1:8), även om vi inte får veta hur länge.

 

JESAJAS SPRÅK LIKNAS VID SHAKESPEARE

Det är genom att undersöka en mans hjärta som vi kan lära oss vilken sorts man han är, och Jesus sa att det är från insidan av en mans hjärta som han talar (Matteusevangeliet 12:34). Det är från Jesajas skrifter som vi lär oss om hans orubbliga trofasthet och hans fullständiga ödmjukhet inför Gud. Han hade också stor respekt från kung Hiskias hov, vilket var uppenbart i kristider. Några av världens största konstverk, musik och poesi har kommit från män som vandrade nära Gud – och vi kan räkna Jesaja bland dem. Hans grepp om det hebreiska språket har liknats vid Shakespeares engelska, eftersom vi i Jesaja läser några av de vackraste skrifterna i Bibeln. Även om Jesajas bok skrevs för över 2 500 år sedan, är det väl värt att läsa igenom hela boken, för i den ser vi mycket visdom som fortfarande gäller våra kristna liv idag.

Det verkar som om Jesaja var en mycket privat man. När vi möter några av dagens berömda talare ansikte mot ansikte, kan vi ibland bli besvikna över att upptäcka att de verkar något distanserade. Men precis som med Jesaja kan vi lära oss att deras tjänst handlar om att peka människor på Gud, inte på dem själva. Och trots hans återhållsamhet har Jesajas framträdande, riktigt stor betydelse genom den effekt som hans tjänst hade på folket. I dessa sista dagar måste vi få varje ord vi säger att räknas för kungariket. Och från Jesajas livs lär vi oss att när Gud använder oss för att genomföra en del av sin plan, måste vi se till att all ära går till Herren.

 

NÄRHET TILL ANDRA GUDFRUKTIGA MÄN

Dessutom verkar det som om Jesajas tjänst kännetecknades av närhet till andra gudfruktiga män, som Mika och kung Hiskia. Att gå på egen hand kan ofta göra oss sårbara, men när vi förenas av Guds helige Ande med andra medlemmar av Kristi kropp genom gemenskap och bön, är vår tjänst mer effektiv i kraft av det skydd som andra ger.

 

Var läser vi om Jesaja i Bibeln?

Förutom i Jesajas egen bok omnämns evangelisten Jesaja på flera andra ställen i Bibeln, både i Gamla och Nya Testamentet. Här är några viktiga passager: Andra Kungaboken 19-20 samt Andra Krönikeboken 26 och 32. Jesaja citeras ofta även i Nya Testamentet, särskilt i samband med profetior om Messias. Matteus (1:22-23) hänvisar till Jesaja 7:14 och tillämpar det på Jesu födelse, där det sägs att en jungfru ska bli havande och föda en son som ska kallas Immanuel – Gud med oss. Matteusevangeliet 3:3 och Markusevangeliet 1:2-3 citerar Jesaja 40:3, som beskriver Johannes Döparen som ”rösten som ropar i öknen” och förbereder vägen för Herren. Jesus läser från Jesaja 61:1-2 i synagogan (se Lukasevangeliet 4:17-2) och förklarar att denna profetia uppfylls i och med när Jesus startar sin tjänst på jorden.

 

Namnet är förknippat med frälsning eller räddning

Det hebreiska namnet Jesaja (יְשַׁעְיָהוּ, Yeshayahu) betyder ”Herren är frälsning” eller ”Jahve är frälsning”. Namnet kommer från två hebreiska ord: ”Yah,” som är en förkortning av Guds namn, Jahve, och ”sha,” som betyder frälsning eller räddning. Namnet Jesaja återspeglar profetens budskap, som fokuserar på Guds räddning och frälsning av sitt folk, både från temporära faror och från syndens makt. Detta gör namnet särskilt passande för en profet vars ord och skrifter starkt betonar Guds suveräna kraft att frälsa.

 

 

Vilka profetior i Jesaja bok anses vara messianska? Vår AI-robot sammanfattar:

Jesajas bok innehåller flera profetior som traditionellt anses vara messianska, både inom judisk och kristen tolkning. Dessa profetior förutsäger ankomsten av en framtida räddare eller Messias som ska upprätta Guds rike, bringa fred och rättvisa – och frälsa sitt folk. Här är några av de mest kända messianska profetiorna i Jesaja:

1. Jesaja 7:14

Text: ”Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanuel.”
Messiansk betydelse: ”Immanuel” betyder ”Gud med oss,” och denna vers har i kristen tradition tolkats som en förutsägelse om Jesu födelse av jungfru Maria. Matteusevangeliet 1:22-23 refererar direkt till denna profetia i samband med Jesu födelse.

2. Jesaja 9:6-7

Text: ”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans rike.”
Messiansk betydelse: Detta är en av de mest kända messianska profetiorna och tolkas inom kristendomen som en förutsägelse om Jesus Kristus, som anses vara den gudomlige härskaren och Fridsfursten.

3. Jesaja 11:1-10

Text: ”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från hans rötter skall bära frukt. Över honom skall HERRENS Ande vila: vishetens och förståndets Ande, rådets och kraftens Ande, kunskapens och HERRENS fruktans Ande.”
Messiansk betydelse: Denna profetia beskriver Messias som en rättfärdig härskare som kommer från Isais (Davids fars) släkt. Han ska regera med rättvisa och bringa frid. Inom kristendomen anses detta syfta på Jesus, som härstammar från Davids släkt.

4. Jesaja 42:1-4

Text: ”Se, min tjänare som jag stöder, min utvalde som min själ har behag till. Jag har lagt min Ande på honom, han skall utbreda rätten bland hednafolken.”
Messiansk betydelse: Detta kapitel beskriver Guds tjänare, som kommer att upprätta rättvisa och bli ett ljus för nationerna. Kristna ser detta som en beskrivning av Jesus som Guds tjänare och frälsare för hela världen.

5. Jesaja 49:6

Text: ”Han säger: Det är för litet att du är min tjänare till att upprätta Jakobs stammar och föra tillbaka Israels bevarade. Jag skall göra dig till ett ljus för hednafolken, för att min frälsning må nå till jordens yttersta gräns.”
Messiansk betydelse: Denna vers talar om Messias som inte bara ska frälsa Israel utan också bringa frälsning till alla folk. Kristendomen ser detta som ett förutsägelse om Jesu universella uppdrag.

6. Jesaja 50:6

Text: ”Jag höll inte tillbaka ryggen när man slog mig eller kinden när man ryckte bort mitt skägg. Jag dolde inte mitt ansikte för smälek och spott.”
Messiansk betydelse: Detta anses vara en profetia om Messias lidande, vilket kristna kopplar till Jesu förnedring och lidande under korsfästelsen.

7. Jesaja 52:13 – 53:12 (Den lidande tjänaren)

Text: Jesaja 53 är kanske den mest kända messianska profetian. Det beskriver en lidande tjänare som ska bära folkets synder och bli förkastad, men genom sitt lidande ska han bringa frälsning.
Messiansk betydelse: Detta kapitel är centralt i kristen teologi och tolkas som en förutsägelse om Jesu lidande, död och uppståndelse, där han ses som den lidande tjänaren som tar bort världens synder.

8. Jesaja 61:1-2

Text: ”Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har förkrossade hjärtan, att utropa frihet för de fångna och befrielse för de bundna, att förkunna ett nådens år från HERREN.”
Messiansk betydelse: Jesus läser denna profetia i synagogan i Lukasevangeliet 4:18-21 och förklarar att den uppfylls i och med hans tjänst. Detta anses vara en direkt förutsägelse om Messias uppdrag att bringa frihet och frälsning.

Dessa profetior från Jesajas bok har haft en djupgående påverkan på den kristna förståelsen av Jesus som Messias och på hur man tolkar hans liv, död och uppståndelse.

 

 

Vad kan vi lära oss av Jesajas liv? Vår AI-robot sammanfattar:

Profeten Jesajas liv och hans skrifter erbjuder flera lärdomar som är relevanta för troende och sökare i alla tider. Här är några av de viktigaste lärdomarna vi kan dra från Jesajas liv:

1. Kallelse och respons

När Gud kallar oss, bör vi vara villiga att svara som Jesaja gjorde: ”Här är jag, sänd mig!” (Jesaja 6:8). Jesaja visar en vilja att tjäna Gud trots medvetenheten om sin egen ofullkomlighet och de utmaningar som uppgiften innebär. Detta påminner oss om att Gud kan använda oss, trots våra brister, om vi är villiga att vara hans tjänare.

2. Vikten av helighet

Jesajas vision av Gud som helig och upphöjd (Jesaja 6) betonar vikten av att förstå och vörda Guds helighet. Vi lär oss att vår synd separerar oss från Gud, men också att Gud är nådig och villig att rena oss. Denna upplevelse av Guds helighet borde inspirera oss att leva ett liv som reflekterar Guds rättfärdighet och renhet.

3. Trots motstånd -förbli trofast

Jesaja mötte stort motstånd och utmaningar i sitt profetiska uppdrag, men han förblev trogen sitt kall. Detta lär oss vikten av uthållighet i vår tro och i våra uppdrag, även när vi möter motstånd eller svårigheter.

4. Guds suveränitet

Jesaja betonar genomgående att Gud är suverän över hela skapelsen och alla nationer. Detta ger oss förtröstan i att Gud är i kontroll, oavsett hur kaotisk världen kan verka. Vi lär oss att lita på Guds plan och att hans löften är pålitliga.

5. Varningar och löften

Jesajas budskap är en balans mellan dom och frälsning. Vi lär oss att synd har allvarliga konsekvenser, men också att Gud erbjuder förlåtelse och återlösning till dem som vänder om till honom. Detta speglar det kristna evangeliets kärna: att omvändelse och tro på Gud leder till frälsning.

6. Messianska förväntningar

Jesajas profetior om Messias, särskilt i kapitel 53, hjälper oss att förstå Guds plan för frälsning genom Jesus Kristus. Dessa texter utmanar oss att reflektera över Jesu lidande, död och uppståndelse, och vad detta betyder för vår tro och frälsning.

7. Social rättvisa och medkänsla

Jesaja talar ofta om vikten av rättvisa, särskilt när det gäller de fattiga och förtryckta. Han fördömer hyckleri och ytliga religiösa ritualer när de inte åtföljs av rättfärdigt handlande. Vi lär oss att sann tro innebär att vi agerar rättvist och visar medkänsla i våra relationer med andra.

8. Hopp och framtidstro

Trots de många varningarna om dom, är Jesajas budskap också fyllt av hopp. Han talar om en framtida återlösning och en ny himmel och en ny jord (Jesaja 65-66). Detta lär oss att hålla fast vid hoppet om Guds framtida frälsning och det eviga livet med honom.

Jesajas liv och profetiska tjänst uppmanar oss att leva med en djup medvetenhet om Guds helighet, att förbli trogna i vårt kall, att agera rättvist och att hålla fast vid hoppet om Guds frälsning och återlösning.

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om evangelisten Jesaja? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med Jesaja som exempel, frimodigt förkunna evangeliet genom att även involvera min familj. Jag ber också om att jag ska få använda ett vackert språk, som ärar dig. I Jesu namn. AMEN.”

Jesaja säger:
”Men han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” /Jesaja 53:5

 

Evangelisten Jesaja – fakta och bibelreferenser:

Jesaja var en profet som fick sin kallelse 740 f. Kr. Han skrev Jesja bok. Han förkunnade i Jerusalem under omkring 50 år.

Tidsperiod:  David-fångenskapen (1000 – 586 f.Kr.)
Ålder: –
Alt. namn/stavningar: Jeshajaho
Far: Amots
Relationer: Profetissa (äktenskap)

Läs mer om Jesaja hos Wikipedia >>

Vi läser om Jesaja på 35 platser i Gamla Testamentet, här finns listan på bibelställen >>
Vi läser om Jesaja på 22 platser i Nya Testamentet, här finns listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar