Visionären Sakarja: ”Förakta inte den ringa begynnelsen”

Sakarja kan först verka obetydlig. Som en av de så kallade små profeterna, kommer han lätt i skymundan. Men vad jag har upptäckt är att Sakarja, är en av de mest spännande profeterna i Gamla Testamentet. Han var en präst med visioner och hans apokalyptiska bildspråk står som förebild, både för Daniels syner och för Uppenbarelseboken. Som om inte detta vore nog har vi Sakarjas alla profetior om Messias, exempelvis att han skulle förrådas för trettio silvermynt. Hans bok innehåller även en fascinerande serie av åtta uppenbarelser som Sakarja får på natten. Dessa handlar om profetiska bilder – himmelsk symbolik och djupa andliga budskap – som riktar sig till ett svårt modfällt folk i en tid av omstart. Kanske känner du som läser detta också dig modfälld, och i behov av omstart?

Men vad har en bok fylld av drömsyner och flygande bokrullar att säga till vår tid? Mer än du tror. Varje vision fungerar som ett fönster mellan jord och himmel, nutid och framtid. Sakarjas bok är en av Bibelns mest förbisedda profetböcker, men också en av de mest laddade. Med hopp, kamp och framtidstro hjälper den dig att ompröva livet. Skriven till ett folk som försöker resa sig ur ruinerna efter exilen, ropar den rakt in i våra egna känslor av andlig trötthet, glömska, förvirring och vilsenhet. Här får vi möta en Gud som inte bara varnar – utan också återupprättar. Och mitt bland alla symboler pekar Sakarja gång på gång fram mot en kung, som visserligen rider in ödmjukt men vars rike ska bestå för evigt.

Anden kan återupprätta det svaga

Sakarjas budskap är inte bara återuppbyggnad av murar och tempel – det handlar om hjärtan. Gud vill inte bara ha ett yttre verk, utan ett folk som lever i rättfärdighet, sanning och barmhärtighet. Kapitel sju och åtta bär på den här kallelsen: Att fasta inte räcker om hjärtat är kallt, och att det andliga livet måste levas ut i handling. Den kanske mest kända versen ur boken, fångar hela dess andliga ton (Sakarja 4:6):

”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot”.

Sakarjas bok är en påminnelse om att Gud verkar mitt i svaghet. Att hans löften står fasta även efter nederlag, och att Herrens Ande kan återupprätta det som verkar förlorat. Det är en bok för den trötte, den hoppfulle – och för den som längtar efter mer.

 

Berättelsen om Sakarja

Profeten Sakarja är bara en av över trettio män med namnet Sakarja i Gamla Testamentet. Hans namn betyder ”Herren har kommit ihåg”, vilket också kan ses som en bra sammanfattning av det profetiska verk som bär hans namn. Vi vet inte mycket om Sakarja som person, förutom att han var både präst och profet, samt att han var samtida med guvernören Serubbabel >> och profeten Haggai.

Sakarja lever under tiden för Juda rikes återupprättelse, när de landsflyktiga har återvänt från Babylon och håller på att återuppbygga templet i Jerusalem, omkring 520 till 470 före Kristus. Sakarja 1:1 introducerar honom som son till Berekja och sonson till Iddo. Esra 5:1 och 6:14 identifierar honom som son till Iddo. Detta är dock ingen motsägelse, eftersom ”son” helt enkelt kan betyda ”ättling”.

Enligt Nehemja 12:4 återvänder Sakarjas farfar Iddo med Serubbabel från exilen i Babylon. Nehemja 12:16 listar Sakarja som överhuvud för den prästerliga familjen Iddo. Hans tjänst utövas bland dem som återvänder från exilen (och deras ättlingar) medan de åter bosätter sig i landet. Sakarja kallar folket till omvändelse och andlig förnyelse i en tid då de tycks vara förtvivlade, andligt apatiska – och samtidigt frestade att fortsätta med några av sina förfäders synder före exilen. Profetiorna i Sakarjas bok sträcker sig över cirka två år, men det verkar som att Sakarja sedan fortsätter sin tjänst bland folket ända tills templet är färdigbyggt, även om inga profetior är nedtecknade från den perioden (se Esra 5:1–2).

Jesus nämner Sakarja som den siste martyren i Gamla Testamentet

Gamla Testamentet ger ingen antydan om hur Sakarja kan ha dött. Däremot nämner Jesus Sakarja i Matteusevangeliet 23:34–36, i sin fördömelse av de judiska ledarna under det första århundradet: ”Därför sänder jag till er profeter, visa män och skriftlärda. En del av dem kommer ni att döda och korsfästa, andra kommer ni att prygla i era synagogor och förfölja från stad till stad. Och så ska allt rättfärdigt blod som har spillts på jorden komma över er, från den rättfärdige Abels blod till Sakarjas Berekjas sons blod, honom som ni mördade mellan templet och altaret. Jag säger er sanningen: allt detta ska komma över detta släkte.” De två martyrer som Jesus nämner i Matteusevangeliet 23 (Abel och Sakarja) är de första och sista martyrerna (kronologiskt sett) under Gamla Testamentets tid.

Profeten Sakarja tjänade det judiska folket, stödde deras arbete med att återuppbygga templet och utmanade deras andliga tillstånd, tills templet stod färdigt. Vid någon tidpunkt efter att Serubbabels tempel fullbordats, verkar det som att Sakarja fortsatte att oroa sin samtid – tills några av dem inte längre stod ut – utan dödade honom i just det tempel som han uppmanat folket att färdigställa.

 

Sakarjas åtta nattvisioner och senare profetior

Sakarjas bok innehåller en unik serie av åtta symboliska nattvisioner (kapitel 1–6), som profeten får under en och samma natt. Här är en genomgång av de åtta visionerna och vad de betyder:

1. Ryttaren bland myrtenträden (Sakarja 1:7–17)

Bild: En man på en röd häst bland myrtenträd, med ryttare på andra hästar bakom sig. Budskap: Gud vakar över nationerna och över sitt folk. Världen verkar vara i ”ro”, men Guds folk lider. Gud ska snart trösta Sion och åter bygga upp Jerusalem. Tolkning: Gud är inte likgiltig – han ser, han bryr sig, och han kommer att handla. De färgade hästarna i Sakarja 1 och 6 liknas ibland vid apokalypsens ryttare i Uppenbarelsebokens sjätte kapitel. Vissa tolkar dem som symboler för ekonomisk kollaps, krig eller pandemier i modern tid.

2. De fyra hornen och fyra smederna (Sakarja 1:18–21)

Bild: Fyra horn sprider skräck, och fyra smeder kommer för att bryta ner dem. Budskap: Hornen representerar de riken som har förtryckt Juda och Jerusalem, och smederna (rikena) är Guds verktyg för att fälla dem. Tolkning: Gud kommer att döma dem som har krossat hans folk. De fyra rikena tolkas apokalyptiskt som Babylonien, Persien, Grekland och till sist Romarriket → ända tills det framtida världsriket (som är en kommande antikristlig makt). Det fjärde riket är först det historiska Rom, sedan ett framtida återuppstått ”romarrike” under Antikrist, före Kristi återkomst.

3. Mannen med mätsnöret (Sakarja 2:1–13)

Bild: En man med ett mätsnöre ska mäta Jerusalem. Budskap: Jerusalem ska bli en stad utan murar, eftersom Herren själv ska vara dess mur och härlighet. Tolkning: Guds närvaro är det verkliga skyddet, och större än alla fysiska gränser. Det Jerusalem utan murar som beskrivs här, motsvaras av det himmelska Jerusalem i Uppenbarelsebokens tjugoförsta kapitel – som är utan tempel, eftersom Gud själv bor där.

4. Översteprästen Josua inför ängeln (Sakarja 3:1–10)

Bild: Josua står inför Herren, iförd smutsiga kläder och anklagas av Satan. Men Gud säger: ”Jag har tagit bort din skuld.” Budskap: Gud renar sitt folk och ger dem en ny klädnad. En förutsägelse om Messias, ”Min tjänare Telningen”. Tolkning: Guds nåd övervinner synd och anklagelse – ett löfte om frälsning och framtid.

5. Den gyllene ljusstaken och de två olivträden (Sakarja 4:1–14)

Bild: En sjuarmad ljusstake (menorah) med två olivträd som förser den med olja. Budskap: Guds verk sker inte genom mänsklig makt, utan genom Anden. ”Inte genom styrka, inte genom makt, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot.” Tolkning: Guds Ande bär hela förnyelsen – både i ledarskap och tempelbygge. Ljusstaken används även i Uppenbarelseboken (1:12–13), där de sju församlingarna beskrivs som sju ljusstakar. Vissa kopplar olivträden till  de två vittnena i Uppenbarelseboken, som sägs kontrollera andlig makt och/eller media.

6. Den flygande bokrullen (Sakarja 5:1–4)

Bild: En enorm bokrulle flyger över landet, med förbannelser skrivna på båda sidor. Budskap: Guds dom vilar över dem som stjäl och ingår falska eder – synder som förstörde samhället före exilen. Tolkning: Gud renar sitt folk från orättfärdighet – både i det dolda och i det offentliga. Den flygande bokrullen tolkas ibland även som övervakning, satelliter eller digitala domssystem. Den påminner också om den beseglade bokrullen i Uppenbarelsebokens femte kapitel.

7. Kvinnan i efa-måttet (Sakarja 5:5–11)

Bild: En kvinna (symbol för ondskan) sitter instängd i ett måttkärl och förs bort till Babylon. Budskap: Gud avlägsnar ondskan från landet och ”förvarar” den i exilens plats. Tolkning: Syndens kraft är verklig – men Gud har makt att ta itu med den och skilja den från sitt folk. Vissa menar att ”kvinnan i måttet” symboliserar världsekonomisk ondska (ofta tolkad som EU, IMF eller digital valuta). Efa-måttet sägs symbolisera en kontrollmekanism genom AI eller annan modern teknik.

8. De fyra vagnarna (Sakarja 6:1–8)

Bild: Fyra vagnar med olika färgade hästar drar ut mellan två kopparberg. Budskap: Guds andliga krafter sänds ut över jorden – särskilt mot norr (Babylon). De verkställer Guds dom och fred. Tolkning: Gud regerar över nationerna – och hans rättvisa går ut i världen. De färgade hästarna i Sakarja 1 och 6 liknas ibland vid apokalypsens ryttare i Uppenbarelsebokens sjätte kapitel. Vissa tolkar dem som symboler för ekonomisk kollaps, krig eller pandemier i modern tid.

 

Messianska profetior i Sakarja

Profeten Sakarja innehåller några av de mest tydliga, rörande och profetiskt laddade uttalandena om Jesus (Messias). Profetiorna kommer efter de åtta nattvisionerna, och är frikopplade från den nattliga struktur som präglar kapitel 1–6. Dessa så kallade messianska uttalanden finner du främst i kapitel 3, 6, 9, 11, 12 och 13 och de målar en mångfacetterad bild av Messias som både kung, präst, herde, tjänare och lidande Frälsare.

”Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, segerrik är han, ödmjuk är han och rider på en åsna, på en åsnehingsts föl.” /Sakarja 9:9

”De vägde upp min lön – trettio silvermynt… och Herren sade: Kasta det till krukmakaren – det här praktfulla pris som de ansåg mig värd!” /Sakarja 11:12–13

”Men över Davids hus och över Jerusalems invånare ska jag utgjuta nådens och bönens Ande (jämför med pingstdagen), så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De ska sörja över honom som man sörjer den ende sonen.” /Sakarja 12:10

”På den dagen ska han stå med sina fötter på Olivberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och på den dagen ska Herren vara konung över hela jorden. På den dagen ska Herren vara en och hans namn ett.” /Sakarja 14:4,9

 

 

Sakarja och Daniels bok

Det finns påtagliga likheter mellan Sakarjas och Daniels profetiska syner. Särskilt i deras gemensamma strävan att tolka historiska händelser och framtida förhoppningar, genom ett apokalyptiskt språk. En av de mest framträdande parallellerna finns i användningen av visionära färdmedel och himmelska sändebud. Sakarjas syn om de fyra ryttarna (kapitel 1) och de fyra vagnarna (kapitel 6) som rör sig över jorden, påminner starkt om de fyra varelserna i Daniels syn (kapitel 7), som representerar olika världsriken. I båda fallen är det tydligt att Gud håller världen under uppsikt, och sänder ut sina budbärare eller domare till jordens fyra hörn. Det handlar om Guds suveränitet i historien, trots världsliga imperiers växlingar.

En annan viktig koppling gäller synden och dess borttagande. Sakarja gestaltar detta i en rad syner, där bland annat en flygande bokrulle förkunnar dom över tjuvar och alla de som bryter en ed (Sakarja 5:1–4), samt över en kvinna som kallas ”ogudaktigheten”. Hon försluts i ett mått och förs sedan bort till Babylon (Sakarja 5:5–11). Daniel å sin sida talar om hur syndens mått ska fyllas och hur helgedomen ska renas, särskilt i kapitel 8 och 9. Både Sakarja och Daniel betonar att synden inte bara är ett individuellt problem, utan ett kollektivt och andligt tillstånd, som Gud måste konfrontera och rensa bort.

Subtilare samband…

En mer subtil men teologiskt viktig koppling finns i de andliga makterna bakom världshistorien. I Sakarja 3 ser vi hur Satan står och anklagar prästen Josua inför Gud, men Gud själv tillrättavisar honom. På motsvarande sätt avslöjar Daniel 10–12 hur andliga furstar strider i det himmelska bakom de mänskliga rikenas framväxt, och hur ärkeängeln Mikael strider för Guds folk. Båda profeterna påminner oss om att det pågår en dold kamp mellan Guds väsen och ondskans makter, där änglar spelar en aktiv roll.

Slutligen finns ett gemensamt fokus på templet som symbol för Guds närvaro och framtid. I Daniels bok handlar det om helgedomens profanerande och upprättelse. I Sakarja handlar det om att templet ska återuppbyggas genom Serubbabel, men också att Gud ska bo ibland sitt folk på nytt. Detta är inte bara en fråga om byggnadsmaterial – utan en djupare teologisk fråga om Guds återkomst och Guds rike mitt ibland sitt folk.

Vad kan vi då lära oss av Sakarjas liv? AI sammanfattar:

Vi kan lära oss mycket av profeten Sakarja, både från hans budskap och från den tid och situation han verkade i. Här är några centrala lärdomar som är lika aktuella för oss i dag – som de var för Guds folk då:

1. Gud har inte glömt sitt folk

Sakarjas namn betyder ”Herren har kommit ihåg”, och det speglar hela hans profetiska uppdrag. Till ett folk som kände sig bortglömda, trötta och förlorade efter exilen, talar han med tröstande visshet: Gud är fortfarande närvarande. Han vakar, leder, och har framtidsplaner – även när vi inte ser det. Lärdom: När vi går igenom ökenperioder i det personliga livet eller i församlingen, får vi lita på att Gud inte har glömt oss. Han kommer ihåg sina löften.

2. Andlig förnyelse måste gå hand i hand med yttre arbete

Sakarja levde när templet skulle återuppbyggas. Men Gud nöjde sig inte med murar och ritualer – han ville ha ett folk som levde i rättfärdighet, barmhärtighet och trohet. ”Döm rätta domar, visa kärlek och barmhärtighet mot varandra” (Sakarja 7:9). Lärdom: Det räcker inte med aktivitet, struktur eller tradition. Gud söker hjärtan som lever i omvändelse och kärlek – ett liv i Anden, inte bara yttre form.

3. Det är inte genom mänsklig styrka som Guds verk blir gjort

Ett av bokens mest kända verser lyder: ”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot” (Sakarja 4:6). Det sades till Serubbabel som ledde återuppbyggnaden – men det gäller också i varje tid då Guds folk försöker göra hans vilja med egna krafter. Lärdom: Vi behöver Andens kraft mer än våra egna idéer, resurser eller strategier. Guds verk kräver Guds närvaro.

4. Messias kommer – och han är både ödmjuk och segrande

Sakarja är en av de tydligaste profeterna när det gäller messianska profetior. Han talar om en konung som rider in på en åsna (Sakarja 9:9), en herde som blir förkastad och slagen, och om en framtida dag då Gud ska regera från Jerusalem. Allt detta pekar på Jesus Kristus. Lärdom: Vi får fästa blicken på Kristus – han som både bar lidandet och en dag ska komma tillbaka i härlighet. Han är trons centrum och hoppets ankare.

5. Det finns alltid hopp – även när allt ser dött ut

Sakarja profeterade till ett folk som kände sig svagt, glest, och odugligt. Men Gud visade gång på gång i visionerna att han kunde blåsa liv i det som såg dött ut – både i folket och i staden. Lärdom: Oavsett hur hopplöst det ser ut i våra liv, i våra församlingar eller i samhället, finns det alltid hopp om förnyelse när Gud griper in.

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om visionären Sakarja? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med Sakarja som exempel, inte låta mig nedslås av den ringa begynnelsen – i det verk som du kallat mig till. Jag ber också om få vara en visionär. I Jesu namn. AMEN.”

Herrens ord kom till mig. Han sade: ”Förakta inte den ringa begynnelsen” /Sakarja 4:10

 

Visionären Sakarja – fakta och bibelreferenser:

Tidsperiod: Fångenskapen- Jesus (586 – 5 f.Kr)
Ålder: –

 

Här kan du läsa mer om Sakarja (wikipedia) >>

Vi läser om Sakarja på 11 platser i Nya Testamentet, här finner du listan på bibelställen >>
Vi läser om Sakarja på 41 platser i Gamla Testamentet, här finner du listan på bibelställen >>

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar