Kontroversielle Lot: ”Jag gjorde många fel”

Lot är en av de mer kontroversiella personerna i Bibeln. Så att Lot blir kallad rättfärdig i Andra Petrusbrevets andra kapitel, har förbryllat många. Detta eftersom hans handlingar i Första Moseboken, innehåller flera tveksamma moraliska beslut. Bibelforskare menar dock att vi måste förstå – att Lots rättfärdighet var baserad på tro – och inte på en felfri moral. Det ser ut som att Gud tycker om att förklara människor som rättfärdiga genom deras tro, snarare än genom gärningar. Kanske kan detta kännas hoppfullt, även för dig?

 

I Första Moseboken 12:1-6 får Abraham en kallelse från Herren: ”Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus till det land som jag ska visa dig. Jag ska göra dig till ett stort folk, och jag ska välsigna dig och göra ditt namn stort, så att du blir en välsignelse. Jag ska välsigna dem som välsignar dig, och den som förbannar dig ska jag förbanna, och i dig ska alla folk på jorden bli välsignade.” Detta löfte från Gud innefattade ett land, en nation och ett folk. Abraham lydde, tog med sig sin fru Sara och brorson Lot (tillsammans med deras tjänare och ägodelar) och slog sig ner i Shekem (knappt 5 mil norr om Jerusalem).

 

Berättelsen om kontroversielle Lot

Lot är barnbarn till Abrahams far Tera, son till Haran som är bror till Abram (senare kallad Abraham). Han föds troligen i Ur i Kaldéen. Lots far Haran dör helt oväntat, och därför tas Lot omhand av resten av sin familj. Vid något tillfälle (möjligen strax efter Harans död) beslutar sig Lots farfar Tera, för att flytta hela sin familj till Kanaan (nuvarande Israel). Allt slutar dock med att de bosätter sig i staden Harran (nuvarande Turkiet) istället. Efter Teras död talar Herren till Abram och befaller honom att återuppta resan till Kanaan, och lovar att göra honom till ett stort folk (se Första Moseboken 12:1–3). Abram lyder Herrens befallning, och ger sig därför av på resan mot Kaanan, och Lot följer då med honom.

Bråket som separerar Abraham och Lot

När de kommer fram till Betel (17 km norr om Jerusalem), börjar Abrams och Lots herdar att gräla, eftersom det inte finns tillräckligt med land att försörja den mängd boskap som var och en äger. Därför ger Abram Lot ett erbjudande om att de ska dela på sig, och att Lot får välja först vilket land som han vill bosätta sig i (Första Moseboken 13:8–9). Lot väljer landet nära Jordanfloden eftersom det var bördigt och frodigt. Abram tar då ett annat land (det som blir över). Lot lämnar nu sin farbror och bosätter sin familj nära den syndiga staden Sodom (se vers 12).

Konsekvenserna av Lots själviska val, hinner snart ikapp honom. Fem kungar i området (kungarna av Sodom, Gomorra, Adma, Sebojim och Bela) var underordnade kung Kedorlaomer, och de gjorde uppror mot honom (Första Moseboken 14:4). Men Kedorlaomer samlar sina allierade och besegrar de upproriska kungarna. Segerherrarna plundrar då städerna Sodom och Gomorra, och tillfångatar Lot och hans familj som en del av bytet. När Abram får höra detta, anfaller han Kedorlaomers armé på natten tillsammans med sina stridsmän, och segrar. Han fritar Lot och hans familj, samt alla de ägodelar som armén hade tagit från Sodom och Gomorra (vers 16). Därefter återvänder Lot med sin familj, till Sodom.

Lots änglabesök

Men Lots prövningar tar inte slut där. Staden Sodom var mycket ond, och även om Lot räknades som en rättfärdig man (se Andra Petrusbrevet 2:7–8), tillåter han sin familj att bli indragen i stadens kultur och livsstil. Gud beslutar att fullständigt förgöra Sodom och Gomorra samt de andra städerna på grund av deras stora synd, men i sin nåd sänder han två änglar till Sodom för att rädda Lot och hans familj undan stadens öde.

En dag när Lot sitter vid stadsporten får han syn på de två änglarna, och eftersom han trodde att de var vanliga män, bjöd han in dem att stanna i sitt hus (Första Moseboken 19:1–2). Änglarna säger till Lot att de kommer att tillbringa natten på stadens torg, men Lot insisterar att de istället bor hos honom, eftersom han vet hur farliga stadens invånare är. Änglarna accepterade inbjudan, och Lot förbereder en måltid åt dem, och ger dem en plats att sova på.

Ett kontroversiellt beslut

Innan änglarna hinner gå till sängs samlas en folkhop av män från hela staden, utanför Lots hus. De kräver att få tillgång till Lots gäster för att ha homosexuella relationer med dem (Första Moseboken 19:4–8). Här kan vi se hur staden har påverkat Lot negativt, eftersom han i ett försök att skydda männen i sitt hus, erbjuder sina två döttrar istället (vers 8). Men folkhopen vill verkligen våldföra sig på männen, och försöker därför bryta sig in i Lots hus. Då drar de två änglarna snabbt in Lot i huset, stänger dörren och slår männen utanför med blindhet. De beordrar Lot att omedelbart samla sin familj och lämna staden, eftersom änglarna planerar att fullständigt förgöra Sodom och alla dess invånare (verserna 12–13). Detta Lots erbjudande om att lämna ut sina döttrar till Sodoms män, ses som en av de mest kontroversiella händelserna i Bibeln.

Lots svärsöner skrattar åt hans varning

Lot pratar med sina svärsöner men de vägrar att lämna staden, eftersom de tror att Lots varning om den kommande domen är ett skämt (se Första Mosebok 19:14-16). När förstörelsens stund närmar sig tvekar Lot fortfarande, och änglarna blir tvungna att fysiskt dra ut Lot, hans hustru och hans två döttrar ur staden. De uppmanar Lot att fly till bergen, men Lot ber om att få fly till den närliggande staden Soar istället (vers 17–20). Herren beviljar denna begäran och lovar att skona staden Soar för Lots skull. Men när de flyr vänder sig Lots hustru om och ser tillbaka på Sodom. Eftersom hon älskar och längtar efter den syndiga staden, förvandlar Herren henne till en saltstod (vers 26, se även Lukasevangeliet 17:30–33).

Lot förlorar alla sina tillgångar

Efter förstörelsen av Sodom och Gomorra, känner Lot sig rädd för att stanna i staden Soar. Han bossätter sig därför i bergen, tillsammans med sina döttrar. Lot är nu helt utblottad (han förlorade allt när Sodom förstördes) och därför lever familjen nu i en grotta (Första Moseboken 19:30). Det är här som Lots döttrar kommer på sin hemska plan för att fortsätta släktlinjen. De ska göra sin far Lot så berusad att han inte vet vad som händer, och sedan ligga med honom (verserna 31–32). Båda kvinnorna blir gravida och föder sönerna Moab och Ben-Ammi. Dessa två pojkar blev senare stamfäder till moabiterna och ammoniterna (verserna 37–38). Många år senare när israeliterna är på väg till det utlovade landet, befaller Herren sitt folk att skona moabiterna och ammoniterna – för Lots skull (Femte Moseboken 2:9, 19).

Gud är trofast trots Lots felaktiga beslut

Stora delar av Lots liv är en bild på konsekvenserna av girighet och en negativ påverkan av en syndig omgivning. Lot känner till Guds vilja, men han väljer ändå att leva bland människor som leder hans familj in i synd och likgiltighet. Men berättelsen om Lot är också en illustration av Guds stora barmhärtighet – trots Lots många dåliga val räddar Gud honom och hans döttrar från en våldsam undergång i Sodom, och bevarar hans släkt från att utrotas.

Angående de av Lots beslut som vi har svårt att acceptera, menar många teologer att Guds ord ofta skildrar människors synder, utan att sanktionera dem. Det är inte ovanligt att Bibeln beskriver moraliska överträdelser, utan att direkt döma dem i texten. Alltså måste vi lära oss att skilja på det som enbart är en beskrivande text, och det som är normerande. Oavsett hur vi väljer att tolka Lots handlingar, pekar berättelsen på hur kompromisser med synd, kan leda till moraliskt tvivelaktiga situationer, samt hur Gud trots allt kan använda bristfälliga människor och tråkiga händelser – för att uppfylla sin plan.

 

Vad vet vi om hans familj?

Lot har en fru som följer med när de flyr från Sodom, efter det att Gud beslutat förstöra staden på grund av dess ondska. Trots änglarnas varning ser hon sig om och förvandlas till en saltstod. Lot hade minst två döttrar, men det är oklart om han hade fler. De två som nämns i Bibeln följer med honom ut ur Sodom, till i en grotta i bergen. Eftersom de tror att hela mänskligheten har gått under, får döttrarna sin far berusad och har sex med honom för att säkra släktens fortlevnad. De föder varsin son. Moab som blir stamfader till moabiterna, och Ben-Ammi som blir stamfader till ammoniterna.

 

Vad betyder Lots namn?

Lots namn (לּוֹט, Lôṭ på hebreiska) betyder ”slöja” eller ”täcke”. Namnet kan symbolisera något dolt eller skyddat, vilket kan spegla hans roll i Bibeln—han räddas från Sodom men hans efterföljande öde och handlingar omges av visst mörker och tvetydighet.

 

Lot och Messias – en dold frälsningslinje?

Enligt vissa muntliga traditioner inom judendomen, säger man att det finns en frälsningsdimension i Lots historia. Han anses här vara ett verktyg i Guds plan, eftersom hans döttrar födde stamfäderna till moabiterna och ammoniterna. Moabiterna ledde i sin tur till moabitiskan Rut (se Ruts bok), som blev en ättling till kung David och därmed också till Messias. Detta anses dock av många vara en kontroversiell idé: Att rättfärdiga incest genom att hävda att det ledde till Messias, kan vara problematiskt – rent teologiskt. Synsättet riskerar nämligen att skapa en deterministisk syn på synd (att även moraliskt felaktiga handlingar måste ske, för att Guds plan ska uppfyllas).

 

Lot och Sodom som en varning för domedagen

I många moderna apokalyptiska (tidens slut) rörelser, använder man Lot och Sodom som en förebild för den sista tiden. Vissa predikanter säger att Gud snart kommer att döma vår värld på samma sätt. Lot jämförs i dessa kretsar med församlingen som ”upprycks” innan domen (så kallad dispensationalistisk pretribulationism). Som belägg för sin tolkning anger de Lukasevangeliet 17:28-30, där Jesus själv refererar till Lot, när han talar om världens ände:

Likadant var det på Lots tid. Människorna åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, ända till den dag då Lot lämnade Sodom. Då regnade eld och svavel från himlen och utplånade dem allihop. Så ska det vara när Människosonen uppenbarar sig.

 

Vad kan vi lära oss av Lot? Vår AI-robot sammanfattar:

Berättelsen om Lot i Bibeln ger flera lärdomar – positiva och negativa – som vi kan reflektera över:

1. Vikten av rätt val i livet

Lot väljer att bosätta sig i Sodom eftersom staden verkar frodig och gynnsam, men han underskattar det moraliska förfallet där. Lots val leder till att han och hans familj blir drabbade av stadens undergång.

Lärdom: Alla beslut har konsekvenser. Det är viktigt att inte bara tänka på materiella fördelar, utan också på den andliga och moraliska miljön vi sätter oss i.

2. Påverkan av omgivningen

Trots att Lot var en rättfärdig man påverkades han och hans familj av Sodom. Hans fru ser tillbaka och förvandlas därför till en saltstod, och hans döttrar handlar omoraliskt efter stadens fall.

Lärdom: Den miljö vi lever i påverkar oss mer än vi tror. Vi måste vara vaksamma över vad vi tillåter att forma våra värderingar.

3. Gud ger möjlighet att fly från synd och dom

Änglarna varnar Lot och ger honom en chans att bli räddad. Trots detta tvekar han, och änglarna får nästan dra honom ut ur staden.

Lärdom: Gud ger oss möjligheter att vända om och välja rätt väg, men vi måste vara beredda på att lyda utan att tveka.

4. Farorna med kompromisser

Lot försöker kompromissa med Sodoms folk genom att erbjuda sina döttrar för att skydda sina gäster. Han tvekar också när Gud ber honom att fly till bergen – och föredrar istället en annan stad.

Lärdom: Att kompromissa med synd leder ofta till svåra konsekvenser. Vi bör stå fasta i rättfärdighet istället för att försöka hitta en mellanväg.

5. Gud är barmhärtig även när vi gör misstag

Trots att Lot tvekar blir han räddad av Guds nåd, kanske på grund av hans koppling till Abraham.

Lärdom: Gud är trofast även när vi är svaga och gör misstag, men det är bättre att lyssna på Herren direkt.

Lots liv visar på farorna med att välja en moraliskt korrupt miljö, vikten av att inte tveka när Gud vill leda oss, och hur kompromisser med synd kan leda till katastrof. Men vi ser också att Guds barmhärtighet, ger möjlighet till räddning – även när vi gör misstag.

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om kontroversielle Lot? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med Lot som exempel, fly från de syndiga influenser som vill påverka mig. Jag ber också om att jag ska få vara en man, som trots mina misstag får räddas av din nåd. I Jesu namn. AMEN.”

Men Gud räddade den rättfärdige Lot, som plågades svårt av de laglösas omoraliska liv. Denne rättfärdige man som bodde där fick nämligen dag efter dag se och höra deras laglösa gärningar, och plågades av detta i sin rättfärdiga själ. /Andra Petrusbrevet 2:7-8

Jesus refererar också till dagens gudsman i Lukasevangeliet 17:32 – ”Kom ihåg Lots hustru!”, som en varning att inte vara fäst vid världen.

 

Kontroversielle Lot – fakta och bibelreferenser:

Tidsperiod: Noa-Abraham (3000 – 2000 f.Kr.)
Ålder: –
Far: Haran
Syskon: Milkah, Iskah
Relationer: Lots fru (äktenskap)
Lots dotter (utomäktenskapligt)
Lots dotter (utomäktenskapligt)
Barn (de vi känner till): Lots dotter, Moab, Lots dotter, Ben-Ammi

Här läser du mer om Lot (wikipedia) >>

 

Vi läser om Lot på 33 platser i Gamla Testamentet, här finns listan på bibelställen >>
Vi läser om Lot på 4 platser i Nya Testamentet, här finns listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar