Gudfruktige Job: ”Varför händer dåliga saker bra människor?”

Job sitter på marken med ömmande bölder och sår över hela kroppen. Totalt orkeslös har han sjunkit ihop och orkar knappt hålla de envisa flugorna borta. Som ett tecken på sin sorg sitter han i aska, och han skrapar sin sargade hud med en lerskärva. Han har förlorat så mycket, blivit så förnedrad. Hans vänner, grannar och släktingar har övergett honom. Alla, till och med barnen hånar honom. Job tror också att hans Gud, har vänt sig mot honom. Men på den punkten har han fel… Jobs bok är ett litterärt poetiskt mästerverk. Den behandlar frågan om hur en allsmäktig och god Gud kan tillåta lidande, det så kallade teodicé-problemet. Det är intressant att denna fråga – som människor genom alla tider har brottats med – är temat för det som sannolikt är Bibelns äldsta bok! 

 

Berättelsen om Job visar att människor ofta är omedvetna om de många sätt, som Gud verkar i varje troendes liv. Hans liv väcker också frågan: ”Varför händer dåliga saker bra människor?” Det är den urgamla frågan som är så svår att svara på, men som troende vet vi att Gud alltid har kontroll – och oavsett vad som händer finns det inga tillfälligheter – ingenting händer av en slump. Job var en troende, som du och jag. Han visste att Gud var på tronen och hade total kontroll, även om han inte kunde förstå varför så många fruktansvärda tragedier inträffade i hans liv.

 

Job var oskyldig och rättfärdig…

Han beskrivs i Bibeln som en oskyldig och rättfärdig man, som fruktade Gud och undvek det onda (se Job 1:1). Han har tio barn och är en rik man med en stor förmögenhet. Bibeln berättar att Satan en dag presenterar sig inför Gud, och Herren frågar då Satan vad han tycker om Job. Satan anklagar Job för att ära Gud, bara för att han har välsignat honom. Så Gud låter Satan ta bort Jobs rikedom och hans barn. Senare tillåter Gud Satan att också plåga honom rent fysiskt. Job sörjer djupt, men anklagar ändå inte Gud för att handla fel (se Jobs bok 1:22 och 42:7–8).

Jobs vänner är säkra på att Job måste ha syndat för att förtjäna att straffas, och bråkar med honom om det. Men han vidhåller sin oskuld, även om han erkänner att han nu vill dö och fortsätter att ställa frågor till Gud. En yngre man som heter Elihu, försöker felaktigt tala honom tillrätta å Guds vägnar.

 

Jobs bok 38-42 innehåller den mest häpnadsväckande poesi om Guds storhet och makt

När Herren talar till Job svarar han på Guds tal i all ödmjukhet och med omvändelse, och säger att han talat om saker som han inte förstod (se Job 40:3–5 och 42:1–6). Gud tillrättavisar Jobs vänner och säger att han är arg på dem, för att de talade lögn om Herren – till skillnad från Job som hade talat sanning (se Job 42:7–8). Job offrar till Herren och förlåter sina vänner för deras hårdhet. Gud återställer sedan Jobs förmögenheter dubbelt upp, och ”välsignade den senare delen av Jobs liv mer än den förra delen” (se kapitel 42:10-12). Han levde 140 år till, efter sitt lidande.

Job förlorade aldrig sin tro på Gud, inte ens under de mest hjärtskärande omständigheter som satte honom på prov. Det är svårt att föreställa sig att förlora allt vi äger på en dag – egendom, ägodelar och till och med barn. De flesta män skulle sjunka in i depression och kanske till och med bli suicidala efter en sådan massiv förlust. Även om Job var tillräckligt deprimerad för att förbanna dagen för sin födelse (Job 3:1–26), förbannade Job aldrig Gud (Job 2:9–10) och han avvek inte heller från sin tro på att Gud fortfarande hade kontrollen.

 

Hans omgivning var dåligt inflytande

Jobs tre vänner å andra sidan, betedde sig inte trofast. Istället för att trösta Job, gav de honom dåliga råd och anklagade honom till och med för att ha begått synder så allvarliga, att Gud straffade honom med allt detta elände. Job kände Gud tillräckligt väl för att veta att han inte arbetade på det sättet. I själva verket hade Job ett så intimt, personligt förhållande till Gud att han kunde säga: ”Även om han dödar mig, hoppas jag på honom. Jag ska förvissa mig om mina vägar inför hans ansikte” (Job 13:15). När Jobs hustru föreslår att han ska förbanna Gud och dö, svarar Job ”Du talar som en dåraktig kvinna. Ska vi bara ta emot det goda från Gud och inte det svåra?” (se Job 2:10).

 

Job blev känd för sin orubbliga tro

Jobs svåra situation, allt ifrån barnens död och förlusten av egendom – till den fysiska plåga han fick utstå – plus hans så kallade vänners nedslående ord, fick aldrig Jobs tro att vackla. Han visste vem hans Återlösare var, han visste att Herren var en levande Frälsare och han visste att han en dag fysiskt skulle uppstå på jorden (Job 19:25). Han förstod att människans dagar är räknade, och att detta inte kan ändras (se Job 14:5). Jobs andliga djup visar sig genom hela boken. Jakob i Nya Testamentet hänvisar till Job som ett exempel på uthållighet och skriver:

Tänk på hur vi säger att de som stått fasta är välsignade (lyckliga). Ni har hört om Jobs uthållighet hur han stod fast under prövningar, och ni har sett Herrens syfte (hur han rikligen välsignade Job till slut), för Herren är full av nåd och barmhärtighet. /Jakobsbrevet 5:11

 

Vetenskapliga fakta samt inblick i den himmelska världen…
Boken antyder att jorden är rund långt före den moderna vetenskapens tillkomst (se Jobs bok 22:14). Boken nämner också dinosaurier – inte med det namnet, men beskrivningen detta djur är verkligen dinosaurieliknande – som lever sida vid sida med människan (Job 40:15–24).

Jobs bok ger oss också en glimt bakom slöjan som skiljer jordelivet från det himmelska. I början av boken ser vi att Satan och hans fallna änglar fortfarande får tillträde till himlen och går in och ut till de föreskrivna möten som äger rum där. Det som är uppenbart från dessa berättelser är att Satan är upptagen med att bearbeta sin ondska på jorden, enligt Job 1:6–7. Den här redogörelsen visar också hur Satan är ”brödernas anklagare”, vilket motsvarar Uppenbarelseboken 12:10, och den visar hans arrogans och stolthet, som skrivet i Jesaja 14:13–14. Det är intressant att se hur Satan utmanar Gud, han har inga skrupler när det gäller att konfrontera den Högste. Berättelsen i Job visar Satan som han verkligen är – högmodig och ond ända in i kärnan – sitt innersta väsen.

 

Största lärdomen!

Den kanske största lärdomen vi lär oss av Jobs bok är att Gud inte behöver stå till svars inför någon, när det kommer till vad han gör eller inte gör. Jobs erfarenhet lär oss att vi kanske inte får veta den specifika orsaken till lidandet, men vi måste lita på vår suveräne och rättfärdige Gud. Hans vägar är fullkomliga (se Psaltaren 18:31). Eftersom Guds vägar är perfekta, kan vi lita på att allt han gör – och vad han än tillåter – också är perfekt – i evighetsperspektivet .

Ty liksom himlen är högre än jorden, så är mina vägar högre än era vägar och mina tankar än era tankar.  /Jesaja bok 55:8–9

Vårt ansvar gentemot Gud är att lyda honom, att lita på honom och att underkasta oss hans vilja – vare sig vi förstår det som sker eller inte. När vi gör det kommer vi att finna Gud mitt i våra prövningar – möjligen till och med på grund av våra prövningar. Vi kommer att tydligare se vår Guds storhet, och vi kommer att säga tillsammans med Job:

”Mina öron hade hört talas om dig, men nu har mina ögon sett dig”. /Jobs bok 42:5

 

 

Vad vet vi egentligen om Job och hans ursprung?

Jobs härkomst och familj är inte utförligt beskrivna i denna bok, vilket lämnar vissa detaljer öppna för tolkning och spekulation. Här är en sammanfattning av den information som finns i Bibeln samt några tolkningar och traditioner om Jobs bakgrund och familj:

Job beskrivs som en man från ”landet Us” (Job 1:1). Exakt var detta land låg är oklart, men det antas vara ett område öster om Israel, kanske i närheten av Edom eller Arabien. Flera bibliska referenser (Jeremia bok 25:20 och Klagovisorna 4:21) placerar Us i närheten av Edoms land, vilket kan innebära att Job levde i ett område söder om Dödahavet.

Hans etniska bakgrund anges inte explicit i texten, men han tros ha varit en del av en semitisk folkgrupp som levde i området öster om Israel. Eftersom Job och hans vänner diskuterar Gud med referenser till den Gud som beskrivs i Gamla Testamentet, kan det antas att Job kände till eller dyrkade Israels Gud, även om han inte var israelit själv.

 

Familj och vänner

Jobs fru nämns endast kortfattat i Jobs bok. När Job lider och förlorar allt, uppmanar hon honom att ”förbanna Gud och dö” (Job 2:9). Det finns inga ytterligare detaljer om hennes bakgrund, namn eller vidare öde – och hennes enda uppträdande har ofta tolkats som en illustration av mänsklig svaghet inför extremt lidande. Job hade tio barn – sju söner och tre döttrar. De omkommer tragiskt i början av berättelsen när ett hus rasar in över dem under en fest. I slutet av berättelsen, efter att Job har uthärdat sina prövningar och blivit återupprättad av Gud, får han ytterligare tio barn – sju söner och tre döttrar. Dessa döttrar får specifika namn: Jemima, Kesia, och Keren-Happuk (Job 42:14). Det sägs också att de var de vackraste kvinnorna i landet, och Job ger dem arvslott tillsammans med deras bröder, vilket var ovanligt vid den tiden.

Mycket av Jobs bok handlar om hans interaktioner med tre vänner – Elifas, Bildad och Sofar – som kommer för att trösta honom. Deras dialoger med Job utgör en stor del av boken och behandlar teman som synd, straff, och rättvisa. Även om dessa vänner inte är släktingar, spelar de en viktig roll i Jobs sociala och intellektuella liv.

I slutet av Jobs bok – efter att Job har återupprättats av Gud – samlas alla hans bröder, systrar och tidigare bekanta för att fira med honom och ge honom tröst och gåvor (Job 42:11). Detta antyder att Job hade en stor och stödjande familj och vänskapskrets, som återvände till honom efter det att hans prövningar var över.

 

 

Job som en symbol för den yttersta tiden

Vissa teologer och forskare har sett Jobs lidande som en spegelbild av mänsklighetens lidande i den yttersta tiden, som beskrivs i apokalyptiska skrifter som Uppenbarelseboken. I denna tolkning representerar Job en troende som genomgår svårigheter och prövningar, innan den slutliga upprättelsen och domen. Hans uthållighet och trofasthet under lidandet ses som en modell för de troende i apokalyptiska tider, som måste hålla fast vid sin tro trots stora prövningar.

 

Var läser vi om Job i Bibeln?

Förutom att hela Jobs bok handlar om honom, läser vi även om Job i profeten Hesekiels bok och i Jakobsbrevet. Vi läser om Job två gånger i profeten Hesekiels bok, tillsammans med Noa och Daniel. I dessa verser refererar Hesekiel till Job som en symbol för rättfärdighet och trofasthet. Gud säger att även om dessa tre rättfärdiga män levde i landet, skulle de bara kunna rädda sina egna liv genom sin rättfärdighet. Detta visar att Job ansågs vara en förebild för trofasthet i lidande och rättfärdighet inför Gud. ”Om nu dessa tre män Noa, Daniel och Job fanns där, skulle de genom sin rättfärdighet bara kunna rädda sina egna liv, säger Herren Gud” (Hesekiel 14:14).

I Nya testamentet nämner Jakob Job som ett exempel på uthållighet och tålamod under lidande. Jakob pekar på hur Job genomgick svåra prövningar men ändå upprätthöll sin tro, och att Guds slutliga syfte var att visa medlidande och barmhärtighet. ”Vi prisar dem saliga som har uthärdat. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut gjorde med honom, ty Herren är rik på medlidande och barmhärtighet” (Jakobsbrevet 5:11).

 

 

Namnet är ett mysterium

Betydelsen av namnet Job (אִיּוֹב, Iyyov) är något av ett mysterium när det gäller exakt etymologi, men flera förslag har lagts fram baserat på dess rot och relaterade ord i hebreiska och andra semitiska språk. En vanlig tolkning är att namnet Job kommer från hebreiska roten א-י-ב (’ayav), vilket betyder ”att vara fientlig” eller ”att vara fiende”. Därför kan namnet tolkas som ”den förföljde” eller ”den angripne”, vilket passar in på berättelsen i Jobs bok där Job utsätts för stora prövningar och lidande.

Vissa bibelforskare föreslår istället att hans namn kan relateras till ett verb som betyder ”att återvända” eller ”att ångra”. Detta skulle reflektera Jobs roll i berättelsen där han upplever prövningar, ifrågasätter och söker förståelse – och till slut återvänder till en plats av förtröstan och erkännande av Guds suveränitet. Andra teologer har tolkat Jobs namn i ljuset av hans relation till Gud, och ser honom som ett föremål för Guds uppmärksamhet och tillrättavisning, som är en återspegling av faderlig kärlek och disciplin.

Vad kan vi lära oss av gudfruktige Job? Vår AI-robot sammanfattar:

Berättelsen om Job i Gamla Testamentet erbjuder en rad lärdomar som är både tidlösa och djupt insiktsfulla när det gäller mänsklig erfarenhet, tro och relationen mellan Gud och människa. Här är några av de centrala lärdomarna som vi kan dra från Jobs historia:

1. Tålamod och uthållighet i lidande

Tålamod som dygd: Job är känd som ett exempel tålamod. Hans uthållighet under extremt lidande, både fysiskt och känslomässigt, visar på en inre styrka och tro. Trots förlusten av sina barn, rikedomar och hälsa, förblir Job fast i sin tro på Gud. Detta påminner oss om vikten av att hålla fast vid vår tro och vårt hopp, även när vi möter svåra prövningar.

2. Att inte sätta likhetstecken mellan lidande och synd

Föreställningar om rättvisa: Jobs vänner trodde att lidande var en direkt följd av synd, vilket reflekterade en vanlig teologisk uppfattning på den tiden. Job insisterade på sin oskuld och ifrågasatte denna förenklade syn. Berättelsen visar att lidande inte alltid är ett straff för synd, och att det inte alltid finns en enkel koppling mellan moralisk rättfärdighet och materiell framgång. Detta hjälper oss att förstå att lidande kan vara oförklarligt, och att vi inte alltid kan eller bör döma andra på grund av deras omständigheter.

3. Ödmjukhet och Guds storhet

Människans begränsningar: När Gud talar till Job ur stormen, betonar Han sin skapande makt och visdom, och pekar på de många mysterier i universum som är bortom mänsklig förståelse. Detta lär oss att erkänna våra egna begränsningar i att förstå Guds vägar och syften. Jobs slutliga respons är ödmjukhet och erkännande av Guds storhet och mysterium, vilket uppmanar oss att ödmjukt förtrösta på Guds visdom – även när vi inte förstår allt.

4. Uppriktighet i relationen med Gud

Att tala sanning i bön: Job är ärlig och uppriktig i sina känslor och frågor till Gud. Han uttrycker sin förtvivlan, frustration och förvirring utan att hålla tillbaka. Detta visar oss att Gud inte fruktar våra frågor eller vår uppriktighet. Det är möjligt att ha en djup, autentisk relation med Gud – där vi också kan uttrycka vår sårbarhet och smärta.

5. Vikten av medkänsla och rättvisa

Job som förebild i omsorg om andra: Job beskrivs som en man som hjälpte de fattiga, försvarade de förtryckta och gav råd till de behövande. Detta reflekterar vikten av att leva ett rättfärdigt liv, genom att visa barmhärtighet och rättvisa mot andra – vilket är centralt för att vara trogen Guds vilja.

6. Trofasthet i trons prövningar

Att hålla fast vid tron: Trots de extrema prövningarna höll Job fast vid sin tro på Gud. Hans levnadsöde uppmanar oss att förbli trogna även när vi inte förstår varför vi lider, och att lita på att Gud är närvarande och har ett syfte även i lidandet.

7. Förlåtelse och försoning

Förlåtelsens kraft: I slutet av berättelsen uppmanar Gud Job att be för sina vänner, som hade dömt honom felaktigt. Job ber för dem, och Gud återställer inte bara Job utan visar också nåd mot hans vänner. Detta understryker vikten av förlåtelse och försoning i våra relationer, även när vi har blivit felaktigt dömda.

8. Guds slutliga rättvisa och upprättelse

Hopp om upprättelse: Jobs återupprättelse och välsignelser i slutet av berättelsen påminner oss om att Gud är rättvis, och att Han inte överger sina trogna. Det ger hopp om att det kan finnas återupprättelse och välsignelse efter tider av lidande, även om det kan komma i en annan form än vi förväntade oss.

Jobs berättelse lär oss om tålamod, trofasthet, ödmjukhet och förlåtelse. Den utmanar oss att reflektera över våra föreställningar om rättvisa och lidande, och uppmuntrar oss att förlita oss på Guds visdom och godhet, även när vi inte förstår våra omständigheter. Job är en påminnelse om att verklig tro är djupt rotad, även i tider av oförklarligt lidande och prövningar – och att en autentisk relation med Gud inkluderar både vår tro och vår ärliga klagan.

 

 

 

Diskussionsfrågor:
  • Vad tänker du på efter att ha läst om gudfruktige Job? Associera helt fritt!
  • Finns det något du nu blir inspirerad att ändra i ditt eget liv?
  • Vad vill du be Gud att hjälpa dig med – just idag?

 

 

Min personliga bön

Bed ut högt:
”Käre Far i himmelen, tack för de gudsmän som tjänat dig genom alla tider. Hjälp mig nu att med gudfruktige Job som exempel, vara uthållig i lidandet och lita på att du har ALLT under kontroll. Jag ber också om att jag ska få vara en man, som vågar uttrycka klagan utan att anklaga. I Jesu namn. AMEN.”

Job säger:
”Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända tillbaka dit. Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn” /Jobs bok 1:21, Svenska Folkbibeln.

 

Gudfruktige Job – fakta och bibelreferenser:

Tidsperiod: Noa-Abraham (3000 – 2000 f.Kr.)
Ålder: –
Alt. namn/stavningar: Ijov, Jov

Relationer: hustru (äktenskap)
Barn: Första sju sönerna och tre döttrar, hans sju sista söner, och döttrarna Jemima, Kesia, Keren-Happuk

Här läser du mer om Job (Wikipedia) >>

Vi läser om Job på 58 platser i Gamla Testamentet, här finns listan på bibelställen >>
Vi läser om Job på 1 plats i Nya Testamentet, här finns listan på bibelställen >>

 

 

 

Allt gott från /Tomas ☆
072- 430 99 11 (för sms)

Till Kvinnoribibeln.se >>
Till startsidan Gudsman.se >>
Webbkyrkan – Om Tomas och Mia  >>

 

Lägg till kommentar